Μια αρχική έρευνα αποκάλυψε ότι το τουρκικής διαχείρισης φορτηγό αεροσκάφος που εξετράπη του διαδρόμου προσγείωσης στο διεθνές αεροδρόμιο του Χονγκ Κονγκ τον περασμένο μήνα, προκαλώντας τον θάνατο δύο εργαζομένων, παρουσίασε ανεξήγητη επιτάχυνση σε έναν από τους τέσσερις κινητήρες του μετά την προσγείωση.
Το δυστύχημα σηματοδοτεί το πιο θανατηφόρο περιστατικό στο οικονομικό κέντρο τα τελευταία 25 χρόνια.
Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια μιας σειράς αεροπορικών συμβάντων που έχουν εγείρει ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια των πτήσεων και τις διαδικασίες συντήρησης, αναδεικνύοντας την κρισιμότητα των λεπτομερών ερευνών για την αποφυγή μελλοντικών τραγωδιών.
Η διερεύνηση τέτοιων περιστατικών είναι ζωτικής σημασίας για την κατανόηση των πολύπλοκων παραγόντων που μπορούν να οδηγήσουν σε ατυχήματα.
Τα αρχικά ευρήματα της έρευνας
Σύμφωνα με αρχική έκθεση της Αρχής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIA) του Χονγκ Κονγκ, η οποία δημοσιεύθηκε αργά την Τρίτη, η πτήση από το Ντουμπάι, που εκτελούνταν από την ACT Airlines για λογαριασμό της Emirates, ήταν φυσιολογική μέχρι λίγο μετά την προσγείωση.
Το Boeing 747 είχε αποσταλεί με τον αναστροφέα ώσης στον κινητήρα 4 εκτός λειτουργίας, κάτι που επιτρέπεται βάσει των κανονισμών αεροπορίας. Οι αναστροφείς ώσης είναι κρίσιμοι μηχανισμοί που ανακατευθύνουν την ώση του κινητήρα προς τα εμπρός μετά την προσγείωση, συμβάλλοντας στην επιβράδυνση του αεροσκάφους.
Λεπτομέρειες του δυστυχήματος και τεχνικά ζητήματα
Μετά την προσγείωση του αεροσκάφους, το οποίο πιλοτάριζε ο συγκυβερνήτης, το αυτόματο σύστημα πέδησης απενεργοποιήθηκε και ο κυβερνήτης ανέλαβε τον έλεγχο. Λίγο αργότερα, ο κινητήρας 4, στην ακραία δεξιά πλευρά του αεροπλάνου, επιτάχυνε στο 90% της ώσης, προτού εκτοξευθεί στο 106% έως 107% μέσα σε 12 δευτερόλεπτα.
Οι αναστροφείς ώσης ενεργοποιήθηκαν στους άλλους τρεις κινητήρες αφότου το αεροπλάνο εξετράπη αριστερά από τον διάδρομο. Το αεροσκάφος προσέκρουσε σε όχημα ασφαλείας, το οποίο έσπρωξε στη θάλασσα, σκοτώνοντας τους δύο εργαζομένους του αεροδρομίου που επέβαιναν σε αυτό.
Αυτό το συμβάν είναι το πιο θανατηφόρο αεροπορικό δυστύχημα στο Χονγκ Κονγκ εδώ και πάνω από 25 χρόνια. Όλα τα τέσσερα μέλη του πληρώματος επέζησαν, αλλά το αεροπλάνο καταστράφηκε ολοσχερώς, με το τμήμα της ουράς να αποκολλάται κατά την πρόσκρουση, όπως αναφέρεται στην έκθεση.
Αυτό που ανησυχεί τους αναλυτές της αεροπορικής ασφάλειας είναι η ασυνήθιστη επιτάχυνση ενός κινητήρα μετά την προσγείωση, ένα σπάνιο φαινόμενο που μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες. Ο Steven Dominique Cheung, πρόεδρος της Ένωσης Επαγγελματιών Πιλότων Αεροπορικών Εταιρειών του Χονγκ Κονγκ, δήλωσε ότι είναι εξαιρετικά ασυνήθιστο για ένα αεροπλάνο να επιταχύνει μετά την προσγείωση, τονίζοντας ότι με τον δεξιό κινητήρα σε πλήρη ισχύ και τους άλλους να προσπαθούν να επιβραδύνουν, «δεν υπάρχει τρόπος να διατηρηθεί ο έλεγχος».
Οι επιπτώσεις και η συνέχεια της έρευνας
Η Boeing παρέπεμψε τις ερωτήσεις σχετικά με την προκαταρκτική έκθεση στην AAIA, ενώ η Emirates και η ACT Airlines δεν ανταποκρίθηκαν άμεσα σε αιτήματα για σχολιασμό. Η αιτία της συντριβής παραμένει να προσδιοριστεί από μια πλήρη έρευνα, η οποία θα συλλέξει περαιτέρω δεδομένα, συμπεριλαμβανομένων τεχνικών ζητημάτων που σχετίζονται με τα συστήματα του αεροσκάφους, μηχανολογικών προβλημάτων, αρχείων συντήρησης και προσόντων του πληρώματος πτήσης.
Το Γραφείο Μεταφορών και Logistics του Χονγκ Κονγκ ανακοίνωσε ότι στοχεύει να δημοσιεύσει την τελική έκθεση εντός ενός έτους, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα για αεροπορικά δυστυχήματα. Η πλήρης ανάλυση αυτού του περιστατικού είναι κρίσιμη για την ενίσχυση της ασφάλειας των πτήσεων παγκοσμίως, λαμβάνοντας υπόψη και παρόμοια αεροπορικά συμβάντα.