- Ομόφωνη έγκριση νόμου για κάθειρξη 20 ετών σε περιπτώσεις «πειρατείας».
- Άμεση απάντηση στις κατασχέσεις πετρελαιοφόρων από την Ακτοφυλακή των ΗΠΑ.
- Στόχος της νομοθεσίας είναι όσοι προωθούν ή χρηματοδοτούν ναυτικούς αποκλεισμούς.
- Κλιμάκωση της έντασης μεταξύ της κυβέρνησης Τραμπ και του Νικολάς Μαδούρο.
Η Εθνοσυνέλευση της Βενεζουέλας ενέκρινε ομόφωνα την Τρίτη έναν νέο νόμο που προβλέπει ποινές κάθειρξης έως και 20 έτη για όσους προωθούν ή χρηματοδοτούν ενέργειες που χαρακτηρίζονται ως «πειρατεία» ή «αποκλεισμοί». Η κίνηση αυτή, όπως μεταδίδει το Reuters, αποτελεί την άμεση απάντηση του Καράκας στις πρόσφατες κατασχέσεις πετρελαιοφόρων από την Ακτοφυλακή των ΗΠΑ, κλιμακώνοντας την ένταση μεταξύ των δύο χωρών.
| Στοιχείο | Περιγραφή / Δεδομένα |
|---|---|
| Μέγιστη Ποινή | 20 έτη κάθειρξη |
| Αντικείμενο Νόμου | Πειρατεία, Αποκλεισμοί, Διεθνή Εγκλήματα |
| Πρόσφατη Δράση ΗΠΑ | Κατάσχεση σούπερ-τάνκερ και 2 απόπειρες αναχαίτισης |
| Φορέας Έγκρισης | Εθνοσυνέλευση της Βενεζουέλας (Ομόφωνα) |
Αυτή η νομοθετική πρωτοβουλία έρχεται ως συνέχεια της ασφυκτικής πίεσης που ασκεί η Ουάσιγκτον, με τον πλήρη αποκλεισμό των κυρωμένων τάνκερ να προκαλεί σοβαρά προβλήματα στην οικονομία της χώρας. Το παρασκήνιο της υπόθεσης συνδέεται άμεσα με την προσπάθεια του καθεστώτος Μαδούρο να θωρακίσει νομικά τις εξαγωγές αργού, καθώς οι πρόσφατες αναχαιτίσεις πλοίων από τις ΗΠΑ έχουν οδηγήσει σε κατακόρυφη πτώση της φόρτωσης δεξαμενόπλοιων και σε ανάγκη για χρήση πλωτών αποθηκών για το πλεονάζον πετρέλαιο.
Η αυστηροποίηση του νομικού πλαισίου και οι ποινές
Ο νέος νόμος, ο οποίος ψηφίστηκε από την ελεγχόμενη από το κυβερνών κόμμα Εθνοσυνέλευση, στοχεύει σε οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο κριθεί ένοχο για προώθηση ή χρηματοδότηση αποκλεισμών. Οι αρχές της Βενεζουέλας περιλαμβάνουν σε αυτές τις κατηγορίες και τα «διεθνή εγκλήματα», όρος που χρησιμοποιείται πλέον για να περιγράψει τις αμερικανικές κυρώσεις. Η μέγιστη ποινή των 20 ετών αντικατοπτρίζει τη σοβαρότητα με την οποία το Καράκας αντιμετωπίζει τη στρατηγική των ΗΠΑ να περιορίσουν τα έσοδα από το πετρέλαιο.
Νομικοί κύκλοι στο Καράκας επισημαίνουν ότι η χρήση του όρου «πειρατεία» δεν είναι τυχαία, καθώς η κυβέρνηση είχε ήδη καταδικάσει προηγούμενες κατασχέσεις ως πράξεις διεθνούς παρανομίας. Η νομοθεσία αυτή δίνει το πράσινο φως στις δικαστικές αρχές της χώρας να διώκουν όσους συνεργάζονται με ξένες δυνάμεις για την επιβολή των κυρώσεων, ενισχύοντας το αφήγημα περί εθνικής κυριαρχίας.
Το χρονικό των αμερικανικών κατασχέσεων
Η ψήφιση του νόμου πυροδοτήθηκε από τις ενέργειες της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ, η οποία νωρίτερα αυτόν τον μήνα προχώρησε στην κατάσχεση ενός κυρωμένου σούπερ-τάνκερ που μετέφερε αργό πετρέλαιο της Βενεζουέλας. Επιπλέον, αμερικανοί αξιωματούχοι επιβεβαίωσαν ότι κατά τη διάρκεια του περασμένου Σαββατοκύριακου έγινε προσπάθεια αναχαίτισης δύο ακόμη σκαφών που συνδέονται με το Καράκας, γεγονός που ερμηνεύτηκε ως κλιμάκωση του ναυτικού αποκλεισμού.
Αυτές οι επιχειρήσεις αποτελούν μέρος της στρατηγικής του Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος έχει δηλώσει ότι δεν αποκλείει το ενδεχόμενο πολέμου ή περαιτέρω στρατιωτικών δράσεων για την ανατροπή του Μαδούρο. Η Ουάσιγκτον υποστηρίζει ότι οι κατασχέσεις είναι νόμιμες στο πλαίσιο των κυρώσεων κατά του «ναρκο-κράτους», ενώ η Βενεζουέλα απαντά με τη νέα νομοθεσία, χαρακτηρίζοντας τις ενέργειες αυτές ως παραβίαση του διεθνούς δικαίου.
Η επόμενη μέρα στις σχέσεις Καράκας και Ουάσιγκτον
Η αγορά φαίνεται να προεξοφλεί περαιτέρω αστάθεια, καθώς η Βενεζουέλα προσπαθεί να βρει τρόπους να συνεχίσει τις εξαγωγές της, κυρίως προς την Κίνα. Παρά τις κατασχέσεις, το Καράκας έχει καταφέρει σε ορισμένες περιπτώσεις να στείλει φορτία πετρελαίου χρησιμοποιώντας πλοία που δεν περιλαμβάνονται στις λίστες κυρώσεων, ωστόσο ο νέος νόμος δείχνει ότι η κυβέρνηση ετοιμάζεται για μια μακροχρόνια νομική και πολιτική σύγκρουση.
Αναλυτές επισημαίνουν ότι η κίνηση αυτή ενδέχεται να επηρεάσει και τις εσωτερικές πολιτικές εξελίξεις, καθώς στοχοποιεί όσους εντός της χώρας υποστηρίζουν την πίεση από το εξωτερικό. Με την ένταση να παραμένει στο κόκκινο, η διεθνής ναυτιλία στην περιοχή της Καραϊβικής βρίσκεται σε κατάσταση συναγερμού, καθώς οι δύο πλευρές χρησιμοποιούν πλέον κάθε διαθέσιμο νομικό και στρατιωτικό μέσο για να επιβάλουν τη θέλησή τους.
Τι πρέπει να προσέξουν οι ναυτιλιακές εταιρείες
- Ενδελεχής έλεγχος των φορτίων για τυχόν σύνδεση με κυρωμένες οντότητες της Βενεζουέλας.
- Παρακολούθηση των νέων νομικών διατάξεων του Καράκας για την αποφυγή ποινικών διώξεων.
- Διασφάλιση ότι οι πομποδέκτες των πλοίων παραμένουν ενεργοί για την τήρηση των διεθνών κανόνων.
- Συνεχής ενημέρωση από τις αρχές σημαίας για τις εξελίξεις στον ναυτικό αποκλεισμό της περιοχής.