- Ο Παναμάς επιβεβαίωσε ότι το τάνκερ Centuries παραβίασε τους ναυτιλιακούς κανόνες.
- Το πλοίο απενεργοποίησε τον πομποδέκτη του ενώ μετέφερε πετρέλαιο από τη Βενεζουέλα.
- Η αμερικανική ακτοφυλακή αναχαίτισε το σκάφος το περασμένο Σάββατο.
- Οι αρχές του Παναμά εξετάζουν την ακύρωση της νηολόγησης του δεξαμενόπλοιου.
Ο υπουργός Εξωτερικών του Παναμά επιβεβαίωσε τη Δευτέρα ότι ένα δεξαμενόπλοιο που αναχαιτίστηκε πρόσφατα από τις ΗΠΑ δεν τήρησε τους ναυτιλιακούς κανόνες της χώρας. Σύμφωνα με το Reuters, το πλοίο απενεργοποίησε τον πομποδέκτη του ενώ μετέφερε φορτίο αργού πετρελαίου από τη Βενεζουέλα, προκαλώντας την άμεση αντίδραση των αρχών.
| Στοιχείο | Περιγραφή |
|---|---|
Στοιχείο Όνομα Πλοίου | Περιγραφή Centuries |
Στοιχείο Κράτος Σημαίας | Περιγραφή Παναμάς |
Στοιχείο Κύρια Παράβαση | Περιγραφή Απενεργοποίηση AIS |
Στοιχείο Είδος Φορτίου | Περιγραφή Αργό Πετρέλαιο |
Στοιχείο Προέλευση Φορτίου | Περιγραφή Βενεζουέλα |
Στοιχείο Αρχή Αναχαίτισης | Περιγραφή Αμερικανική Ακτοφυλακή |
Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια της κλιμακούμενης πίεσης που ασκεί η Ουάσιγκτον στο Καράκας, στοχεύοντας στον περιορισμό των εσόδων από τις εξαγωγές ενέργειας. Τεχνικά, η πρόκληση έγκειται στο γεγονός ότι πολλά πλοία χρησιμοποιούν σημαίες ευκαιρίας για να παρακάμψουν τους ελέγχους, όμως η άμεση παραδοχή των παραβάσεων από τον Παναμά υποδηλώνει μια στροφή προς την αυστηρότερη συμμόρφωση με τους διεθνείς κανονισμούς, εν μέσω της γενικευμένης παράλυσης στις εξαγωγές πετρελαίου που παρατηρείται στην περιοχή.
Οι παραβιάσεις του δεξαμενόπλοιου Centuries
Το σούπερ-τάνκερ Centuries, το οποίο έπλεε υπό τη σημαία του Παναμά, τέθηκε στο στόχαστρο της αμερικανικής ακτοφυλακής το περασμένο Σάββατο. Ο υπουργός Εξωτερικών, Javier Martinez-Acha, αποκάλυψε ότι το σκάφος αποσυνέδεσε σκόπιμα τον πομποδέκτη του (AIS) κατά τη διάρκεια της πλοήγησής του έξω από τα χωρικά ύδατα της Βενεζουέλας. Η ενέργεια αυτή θεωρείται ύποπτη δραστηριότητα στη διεθνή ναυσιπλοΐα, καθώς συχνά χρησιμοποιείται για την απόκρυψη της θέσης του πλοίου κατά τη διάρκεια παράνομων μεταφορτώσεων ή παραβιάσεων κυρώσεων.
Η αναχαίτιση αυτή δεν είναι μεμονωμένο περιστατικό, καθώς οι ΗΠΑ έχουν θέσει υπό επιτήρηση περισσότερα από 30 πετρελαιοφόρα που δραστηριοποιούνται στη Βενεζουέλα. Η περίπτωση του Centuries υπογραμμίζει την αυστηροποίηση του ναυτικού αποκλεισμού, ο οποίος έχει ήδη προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις, με ορισμένες χώρες να κάνουν λόγο για παραβίαση του διεθνούς δικαίου από την πλευρά της Ουάσιγκτον.
Οι νομικές συνέπειες και η ακύρωση νηολόγησης
Ο Martinez-Acha τόνισε ότι ο Παναμάς θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα κατά του πλοίου, χωρίς ωστόσο να προχωρήσει σε περαιτέρω λεπτομέρειες. Σύμφωνα με το ναυτικό δίκαιο, μια χώρα που παρέχει τη σημαία της σε ένα σκάφος έχει το δικαίωμα να ακυρώσει τη νηολόγησή του, εάν αποδειχθεί ότι δεν τηρήθηκαν οι προβλεπόμενοι κανόνες. Μια τέτοια κίνηση θα καθιστούσε το Centuries «πλοίο χωρίς σημαία», εμποδίζοντας την πρόσβασή του σε λιμάνια και καθιστώντας το νομικά ευάλωτο σε διεθνή ύδατα.
Ναυτιλιακοί κύκλοι επισημαίνουν ότι η στάση του Παναμά είναι κρίσιμη, καθώς η χώρα διαχειρίζεται το μεγαλύτερο νηολόγιο παγκοσμίως. Η αγορά φαίνεται να προεξοφλεί αυξημένο κόστος ασφάλισης για πλοία που δραστηριοποιούνται στη Λατινική Αμερική, ενώ οι αναλυτές προειδοποιούν ότι η αυστηρή εφαρμογή των κανόνων μπορεί να οδηγήσει σε περαιτέρω διαταραχές στην παγκόσμια τροφοδοσία αργού πετρελαίου.
Η επόμενη μέρα για τη ναυσιπλοΐα στην περιοχή
Η υπόθεση του Centuries αναμένεται να αποτελέσει δεδικασμένο για τον τρόπο με τον οποίο οι χώρες που παρέχουν σημαίες ευκαιρίας θα διαχειρίζονται τις πιέσεις από τις ΗΠΑ. Η κυβέρνηση του Παναμά βρίσκεται σε μια λεπτή ισορροπία, προσπαθώντας να διατηρήσει την αξιοπιστία του νηολογίου της ενώ ταυτόχρονα αποφεύγει τη διπλωματική σύγκρουση με μεγάλες δυνάμεις. Οι εξελίξεις τις επόμενες ημέρες θα δείξουν αν θα υπάρξει μαζική αποχώρηση πλοίων από το παναμαϊκό νηολόγιο προς αναζήτηση λιγότερο αυστηρών δικαιοδοσιών.
Οδηγός Ναυτιλιακής Συμμόρφωσης
- Διασφαλίστε τη συνεχή λειτουργία των συστημάτων AIS για την αποφυγή νομικών κυρώσεων.
- Ελέγχετε τακτικά τις ενημερώσεις των διεθνών κυρώσεων για περιοχές υψηλού κινδύνου.
- Διατηρείτε πλήρη τεκμηρίωση του φορτίου και της προέλευσής του για τυχόν ελέγχους.
- Ενημερωθείτε για τις αλλαγές στους κανονισμούς των κρατών σημαίας (Flag States).