- Δύο πλοία της CMA CGM διέσχισαν το Σουέζ την Τρίτη, δείχνοντας αποκλιμάκωση.
- Η εκεχειρία στη Γάζα από τις 10 Οκτωβρίου σταμάτησε τις επιθέσεις των Χούθι.
- Η CMA CGM σχεδιάζει πλήρη χρήση της οδού για την υπηρεσία INDAMEX από τον Ιανουάριο.
- Η Maersk ακολουθεί σταδιακή προσέγγιση για την επανέναρξη των δρομολογίων της.
Η διέλευση των πλοίων CMA CGM Jacques Saade και CMA CGM Adonis από τη Διώρυγα του Σουέζ την Τρίτη αποτελεί την ισχυρότερη ένδειξη μέχρι σήμερα ότι οι ναυτιλιακοί κολοσσοί επανεξετάζουν τη χρήση της κρίσιμης αυτής αρτηρίας, η οποία διαχειρίζεται περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου. Σύμφωνα με το Reuters, η εξέλιξη αυτή έρχεται μετά από μήνες αναγκαστικών παρακάμψεων λόγω των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα.
| Πλοίο / Υπηρεσία | Λεπτομέρειες Δρομολογίου |
|---|---|
| CMA CGM Jacques Saade | Διέλευση από βορρά (Μαρόκο προς Μαλαισία) |
| CMA CGM Adonis | Διέλευση από νότο την Τρίτη 23 Δεκεμβρίου |
| Υπηρεσία INDAMEX | Προγραμματισμένη χρήση του Σουέζ από τον Ιανουάριο 2026 |
| Maersk | Σταδιακή προσέγγιση για επανέναρξη ναυσιπλοΐας |
Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια μιας παρατεταμένης κρίσης που ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2023, όταν οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης άρχισαν να στοχεύουν εμπορικά πλοία. Η κατάσταση αυτή ανάγκασε τις εταιρείες να επιλέγουν τη μακρύτερη και ακριβότερη διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, αυξάνοντας κατακόρυφα το λειτουργικό κόστος και τους χρόνους παράδοσης των εμπορευμάτων, ενώ παράλληλα επηρέασε σημαντικά και το κόστος ασφάλισης των πλοίων στην ευρύτερη περιοχή.
Στρατηγικές διελεύσεις και η σημασία της εκεχειρίας
Η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ ανακοίνωσε ότι το CMA CGM Jacques Saade διέσχισε το κανάλι από τον βορρά, στο πλαίσιο του ταξιδιού του από το Μαρόκο προς τη Μαλαισία, ενώ το CMA CGM Adonis πέρασε από τον νότο. Η κίνηση αυτή της γαλλικής εταιρείας, που αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη ναυτιλιακή γραμμή παγκοσμίως, θεωρείται βαρόμετρο για τον κλάδο, καθώς μέχρι πρότινος πραγματοποιούσε μόνο περιορισμένες διελεύσεις υπό αυστηρές συνθήκες ασφαλείας.
Η αλλαγή στάσης των εταιρειών συνδέεται άμεσα με την εύθραυστη εκεχειρία στη Γάζα που τέθηκε σε ισχύ στις 10 Οκτωβρίου. Έκτοτε, δεν έχουν αναφερθεί νέες επιθέσεις από τους Χούθι, γεγονός που επιτρέπει στους διαχειριστές στόλων να επικαιροποιήσουν τα σχέδια των ναυτιλιακών κολοσσών για την επιστροφή στην παραδοσιακή οδό του Σουέζ. Παρά τη βελτίωση, η μετατόπιση ισχύος στην Υεμένη παραμένει ένας παράγοντας που προκαλεί ανησυχία στους αναλυτές ασφαλείας.
Ναυτιλιακοί κύκλοι επισημαίνουν ότι, παρά την ηρεμία των τελευταίων εβδομάδων, η εμπιστοσύνη των εταιρειών παραμένει εύθραυστη. Η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ, η οποία αποτελεί ζωτική πηγή ξένου συναλλάγματος για την Αίγυπτο, παρακολουθεί στενά τις κινήσεις των εταιρειών, καθώς η πλήρης επιστροφή στην κανονικότητα θα απαιτήσει διαρκείς εγγυήσεις ασφαλείας και σταθερότητα στην περιοχή.
Το πλάνο της CMA CGM και η στάση της Maersk
Το χρονοδιάγραμμα της CMA CGM δείχνει μια σαφή πρόθεση για μονιμοποίηση της χρήσης του Σουέζ. Η εταιρεία προγραμματίζει να χρησιμοποιήσει το πέρασμα για την υπηρεσία INDAMEX (Ινδία-ΗΠΑ) από τον Ιανουάριο του 2026. Την ίδια στιγμή, η δανέζικη Maersk υιοθετεί μια πιο συντηρητική στάση, εφαρμόζοντας μια «σταδιακή προσέγγιση» για την επανέναρξη της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα, αφού ένα από τα πλοία της διέσχισε πρόσφατα τα στενά Μπαμπ ελ-Μαντέμπ για πρώτη φορά μετά από δύο χρόνια.
Οι προοπτικές για την αποκατάσταση των εφοδιαστικών αλυσίδων
Η σταδιακή επιστροφή των πλοίων στη Διώρυγα του Σουέζ αναμένεται να ανακουφίσει τις πιέσεις στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες. Η μείωση των χρόνων ταξιδιού και η αποφυγή του γύρου της Αφρικής θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μείωση των ναύλων και σταθεροποίηση των τιμών των προϊόντων στην ευρωπαϊκή αγορά. Ωστόσο, οι ναυτιλιακές εταιρείες παραμένουν σε κατάσταση επιφυλακής, έτοιμες να αλλάξουν δρομολόγια εάν η γεωπολιτική κατάσταση στην περιοχή επιδεινωθεί ξανά.