Ο Τούρκος υπουργός Άμυνας, Γιασάρ Γκιουλέρ, ανακοίνωσε ότι θα απαιτηθούν τουλάχιστον δύο μήνες για την ανάλυση του μαύρου κουτιού και την εξαγωγή των αρχικών συμπερασμάτων σχετικά με τη συντριβή του τουρκικού μεταγωγικού αεροσκάφους C-130 στη Γεωργία την περασμένη εβδομάδα.
Το δυστύχημα άφησε 20 στρατιώτες νεκρούς, καθιστώντας το το πιο θανατηφόρο στρατιωτικό δυστύχημα για το μέλος του ΝΑΤΟ από το 2020.
Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια της τραγικής συντριβής του αεροσκάφους C-130, ενός τύπου που η Τουρκία χρησιμοποιεί από το 1957, και αναδεικνύει την πολυπλοκότητα των ερευνών σε αεροπορικά δυστυχήματα, όπου η συλλογή και ανάλυση δεδομένων είναι χρονοβόρα και απαιτεί εξειδικευμένο προσωπικό και τεχνολογία.
Η πορεία των ερευνών και τα προκαταρκτικά ευρήματα
Ο Τούρκος υπουργός Άμυνας, Γιασάρ Γκιουλέρ, μιλώντας σε δημοσιογράφους στην Άγκυρα μετά από συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, δήλωσε, σύμφωνα με το Reuters, ότι το μαύρο κουτί του αεροσκάφους εξετάζεται από την Turkish Aerospace Industries (TUSAS).
Πρόσθεσε ότι, παρά τη συντριβή, τα αεροσκάφη C-130, τα οποία η Τουρκία χρησιμοποιεί από το 1957, είναι «γενικά ασφαλή».
Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά ευρήματα, αν και όχι οριστικά, η ουρά αποσπάστηκε πρώτη, και στη συνέχεια το αεροσκάφος διαλύθηκε σε τρία κομμάτια. Αυτά τα στοιχεία αναμένεται να επιβεβαιωθούν από την εξέταση του μαύρου κουτιού. Ο Γκιουλέρ σημείωσε επίσης ότι, εκτός από μια πυρκαγιά κινητήρα το 1999 μετά την οποία το αεροσκάφος προσγειώθηκε με ασφάλεια, δεν είχαν υπάρξει άλλα σοβαρά προβλήματα με τα C-130.
Τα δεδομένα του δυστυχήματος και οι επιπτώσεις
Το τουρκικό υπουργείο Άμυνας είχε ανακοινώσει την περασμένη εβδομάδα ότι το αεροσκάφος μετέφερε μια ομάδα συντήρησης 10 ατόμων για τα τουρκικά F-16 που είχαν συμμετάσχει στις εορταστικές εκδηλώσεις της Ημέρας της Νίκης στο Αζερμπαϊτζάν, καθώς και το πλήρωμα πτήσης και εξοπλισμό συντήρησης.
Η συντριβή αυτή αποτελεί το μεγαλύτερο στρατιωτικό δυστύχημα για τη χώρα μέλος του ΝΑΤΟ από το 2020. Η απώλεια 20 στρατιωτών έχει προκαλέσει θλίψη και ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια των πτήσεων.
Το αεροσκάφος που συνετρίβη είχε αγοραστεί από τη Σαουδική Αραβία το 2012, ξεκίνησε πτήσεις το 2022 και ολοκλήρωσε την τελευταία του συντήρηση πριν από ένα μήνα. Ως άμεσο μέτρο, όλες οι προγραμματισμένες πτήσεις των 18 C-130 της Τουρκίας έχουν ανασταλεί εν αναμονή ελέγχου. Η αναστολή των πτήσεων υπογραμμίζει τη σοβαρότητα της κατάστασης και την ανάγκη για ενδελεχή έρευνα.
Αυτό που ανησυχεί τους αναλυτές της αεροπορίας είναι η πιθανότητα δομικής αστοχίας, όπως υποδηλώνουν τα προκαταρκτικά ευρήματα για την απόσπαση της ουράς. Η εξέταση του μαύρου κουτιού θα είναι κρίσιμη για να διαπιστωθεί αν πρόκειται για μηχανική βλάβη, ανθρώπινο λάθος ή συνδυασμό παραγόντων, ιδιαίτερα για ένα μοντέλο αεροσκάφους που είναι σε υπηρεσία για δεκαετίες.
Μελλοντικές προμήθειες και η ασφάλεια των C-130
Το τουρκικό υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε επίσης τον περασμένο μήνα μια συμφωνία με τη Βρετανία για την προμήθεια 12 αεροσκαφών C-130, τα οποία απαιτούν εκσυγχρονισμό και συντήρηση. Αυτή η κίνηση δείχνει τη συνεχιζόμενη εμπιστοσύνη στον τύπο του αεροσκάφους, παρά το πρόσφατο δυστύχημα. Η προμήθεια μεταγωγικών αεροσκαφών είναι ζωτικής σημασίας για τις αμυντικές δυνατότητες της χώρας.
Η αναμονή των τελικών πορισμάτων από την ανάλυση του μαύρου κουτιού είναι κρίσιμη για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης και την πιθανή λήψη διορθωτικών μέτρων. Η Τουρκία έχει δεσμευτεί να διερευνήσει πλήρως την αιτία της συντριβής, διασφαλίζοντας την ασφάλεια του στόλου της και του προσωπικού της.