Skip to content
Η NASA εγκαινιάζει την εποχή της σιωπηλής υπερηχητικής με το X-59

Η NASA εγκαινιάζει την εποχή της σιωπηλής υπερηχητικής με το X-59


Κώστας Σταθόπουλος

Το X-59 ολοκλήρωσε την πρώτη δοκιμαστική πτήση στις 28 Οκτωβρίου 2025 και στοχεύει στη μείωση του «boom» για ενδεχόμενη επανεξέταση των κανόνων υπερηχητικών πτήσεων.

Το πειραματικό αεροσκάφος X-59 της NASA πραγματοποίησε δοκιμαστική πτήση που σηματοδοτεί ένα βήμα προς τη μείωση του κλασικού «boom» των υπερηχητικών πτήσεων. 28 Οκτωβρίου 2025 σηματοδοτεί την ημερομηνία της πρώτης εξόδου, ενώ ο σχεδιασμός του αεροπλάνου στοχεύει στην αναδιάταξη των κυμάτων πρόσκρουσης ώστε να γίνουν ασθενέστεροι ήχοι.

Πρώτη δοκιμαστική πτήση

Η πρώτη πτήση ξεκίνησε από τις εγκαταστάσεις Lockheed Martin Skunk Works στην Παλμντέιλ της Καλιφόρνια και ολοκληρώθηκε στο Κέντρο Armstrong της NASA στο Έντγουορντς, με διάρκεια λίγο πάνω από μία ώρα. Σκοπός της εξόδου ήταν ο έλεγχος λειτουργίας και ασφάλειας, επομένως οι ταχύτητες παρέμειναν πολύ κάτω από την τελική σχεδιαστική ικανότητα.

Κατά τη διάρκεια της πτήσης το X-59 ανέβηκε περίπου στα 12.000 πόδια και κινήθηκε γύρω στις 240 μίλια ανά ώρα, δηλαδή περίπου 386 χλμ/ώρα, τιμές που χρησίμευσαν για την επαλήθευση υποσυστημάτων πριν από δοκιμές σε υπερηχητικό πεδίο. Οι δοκιμές εστιάζουν στην αξιοπιστία των συστημάτων πριν από τη μετάβαση σε φάση υπερηχητικών πτήσεων.

Η NASA εγκαινιάζει την εποχή της σιωπηλής υπερηχητικής με το X-59

Σχεδιασμός και τεχνολογία

Η εξωτερική μορφή του X-59 είναι αποτέλεσμα υπολογισμών αεροδυναμικής με στόχο τη διάχυση των κυμάτων πίεσης· το μήκος φτάνει τα 30,4 μέτρα, ενώ η άνοιξη φτερών είναι περίπου 9 μέτρα. Η μακριά μύτη του, που καλύπτει μεγάλο τμήμα του εμπρός τμήματος, βοηθά στη σκόρπιση των κυμάτων ώστε να μην σχηματίζεται το έντονο ηχητικό «μπουμ».

Η NASA εγκαινιάζει την εποχή της σιωπηλής υπερηχητικής με το X-59

Στα τεχνικά χαρακτηριστικά περιλαμβάνεται κινητήρας General Electric F414 που προέρχεται από το πρόγραμμα του F/A-18, καθώς και σχεδιασμός για πλεύση σε πολύ μεγάλα ύψη με κρουζ κοντά στα 55.000 πόδια. Η στοχοθετημένη υπερηχητική ταχύτητα του σχεδίου προδιαγράφεται γύρω στο Mach 1,4 σύμφωνα με τα τεχνικά στοιχεία.

Προτεινόμενο Η Ρωσία δήλωσε ότι απέτρεψε απόπειρα κλοπής μαχητικού MiG-31 Η Ρωσία δήλωσε ότι απέτρεψε απόπειρα κλοπής μαχητικού MiG-31

Η καμπίνα δεν διαθέτει εμπρόσθιο παράθυρο αλλά χρησιμοποιεί σύστημα οπτικής απεικόνισης, το eXternal Vision System, το οποίο προβάλλει ζωντανές εικόνες σε οθόνη υψηλής ανάλυσης. Επιπλέον, το πρόγραμμα αξιοποιεί συμπληρωματικά εξαρτήματα από μαχητικά αεροσκάφη, όπως π.χ. το σύστημα προσγείωσης από F-16, κάθισμα εκτίναξης από T-38 και στοιχεία ελέγχου από F-117.

Στόχοι και ρυθμιστικό πλαίσιο

Η παλιά απαγόρευση υπερηχητικών πτήσεων πάνω από εδάφη, που επιβλήθηκε από το 1973 λόγω του ηχητικού «boom» που προκαλούσε ζημιές και ενοχλήσεις, αποτελεί το κεντρικό ρυθμιστικό εμπόδιο που στοχεύει να αντιμετωπίσει το πρόγραμμα. Η NASA χρησιμοποιεί το X-59 για να παράγει δεδομένα σχετικά με την πραγματική ακουστική επίπτωση στο έδαφος.

Η NASA εγκαινιάζει την εποχή της σιωπηλής υπερηχητικής με το X-59

Το X-59 εντάσσεται στην αποστολή πρόγραμμα Quesst της NASA και πρόκειται να πραγματοποιήσει πτήσεις πάνω από επιλεγμένες περιοχές στις ΗΠΑ ώστε να μετρηθεί η ανθρώπινη αντίληψη του ήχου. Τα αποτελέσματα προορίζονται για υποβολή σε FAA και διεθνείς οργανισμούς που διαμορφώνουν τους κανόνες για υπερηχητικές πτήσεις.

Η συγκέντρωση μετρήσεων και αξιολογήσεων θα καθορίσει κατά πόσο οι σημερινοί κανονισμοί μπορούν να αναθεωρηθούν, χωρίς να περιλαμβάνονται στο παρόν συμπεράσματα για χρονοδιαγράμματα εμπορικών εφαρμογών. Μετρήσεις θορύβου και καταγραφές από τις δοκιμές θα παραδοθούν στις αρμόδιες αρχές για περαιτέρω αξιολόγηση.

Προτεινόμενα

  1. 1
    Αποκαλύφθηκαν οι βασικές προδιαγραφές του νέου realme Neo 8
  2. 2
    Ο πρόεδρος Trump στην Κορέα για εμπορικές διαπραγματεύσεις με το Πεκίνο
  3. 3
    OPPO Find X9s: Αναλυτική ματιά στα χαρακτηριστικά του τηλεφώνου που έρχεται το 2026

Ροή Ειδήσεων

Προτεινόμενα