Skip to content
Τουρκική απόβαση για ψώνια στην Αλεξανδρούπολη: Πώς αλλάζει την τοπική οικονομία
Εικόνα αρχείου

Τουρκική απόβαση για ψώνια στην Αλεξανδρούπολη: Πώς αλλάζει την τοπική οικονομία


Ιωάννα Κρητικού
Τι πρέπει να ξέρετε…
  • Χιλιάδες Τούρκοι επισκέπτες συρρέουν στην Αλεξανδρούπολη για ψώνια.
  • Ο υψηλός πληθωρισμός στην Τουρκία καθιστά τα ελληνικά προϊόντα πιο συμφέροντα.
  • Η τοπική οικονομία της Αλεξανδρούπολης δέχεται σημαντική ώθηση και επενδύσεις.
  • Οικοδομικές άδειες και βραχυχρόνιες μισθώσεις έχουν υπερδιπλασιαστεί.
  • Οι κάτοικοι της Αλεξανδρούπολης αποκτούν νέα αυτοπεποίθηση για τον τόπο τους.

Χιλιάδες Τούρκοι επισκέπτες σχηματίζουν ουρές έξω από τα καταστήματα της Αλεξανδρούπολης, οδηγούμενοι από τον υψηλό πληθωρισμό στην Τουρκία που καθιστά τα ελληνικά προϊόντα φθηνότερα και καλύτερης ποιότητας. Αυτό το νέο κύμα τουρισμού έχει μετατρέψει την ακριτική πόλη σε έναν δημοφιλή προορισμό για ψώνια, τονώνοντας σημαντικά την τοπική οικονομία και προσελκύοντας νέες επενδύσεις στον κλάδο της φιλοξενίας.

Η πρόσφατη εισροή Τούρκων επισκεπτών στην Αλεξανδρούπολη, που παρατηρείται με εντεινόμενους ρυθμούς, αποτελεί συνέχεια μιας ευρύτερης οικονομικής τάσης που έχει τις ρίζες της στον υψηλό πληθωρισμό της Τουρκίας. Αυτό το φαινόμενο, που θυμίζει τις ελληνικές εκδρομές για ψώνια σε γειτονικές χώρες τα προηγούμενα χρόνια, έχει πλέον αναστραφεί, με την Ελλάδα να αποτελεί πόλο έλξης για τους Τούρκους καταναλωτές.

Η αιτία πίσω από το κύμα επισκεπτών

Η βασική αιτία για την αύξηση των επισκέψεων είναι ο εξαιρετικά υψηλός πληθωρισμός που μαστίζει την Τουρκία, καθιστώντας τα προϊόντα και τις υπηρεσίες ακριβότερα στη χώρα τους. Οι Τούρκοι επισκέπτες βρίσκουν στην Ελλάδα προϊόντα καλύτερης ποιότητας σε ίδιες ή και χαμηλότερες τιμές, ειδικά για εισαγόμενα αγαθά από τη Δυτική Ευρώπη και την Αμερική, τα οποία μπορεί να είναι τρεις έως τέσσερις φορές πιο ακριβά στην Τουρκία.

Αυτό που ανησυχεί τους αναλυτές και έχει απασχολήσει ακόμη και την πολιτική σκηνή της Τουρκίας είναι η τεράστια διαφορά τιμών σε βασικά αγαθά. Ο Δημήτρης Τριανταφύλλου, καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, επιβεβαιώνει ότι η ακρίβεια είναι πραγματικότητα στην Τουρκία, τόσο στα προϊόντα όσο και στην εστίαση, με το αλκοόλ να φορολογείται βαριά.

Ωστόσο, όπως επισημαίνει, αυτοί που επωφελούνται και έρχονται επανειλημμένα είναι κυρίως οι έχοντες της τουρκικής κοινωνίας.

Τα στοιχεία και οι επιπτώσεις στην τοπική οικονομία

Τα δεδομένα του τουριστικού βαρόμετρου δείχνουν ότι οι Τούρκοι αποτελούν πλέον το 50% των επισκεπτών της Αλεξανδρούπολης. Κατά μέσον όρο, ξοδεύουν 1.490 ευρώ ανά διαμονή, με περίπου τα μισά, 677 ευρώ, να διατίθενται σε ψώνια. Το φαινόμενο έχει επεκταθεί, με επισκέπτες να έρχονται και μεσοβδόμαδα, όχι μόνο τα Σαββατοκύριακα, και ο τουρισμός να διαρκεί όλο το 12μηνο, όπως σημειώνει ο Βασίλης Κασαπίδης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αλεξανδρούπολης.

Προτεινόμενο Έρευνα: Υψηλή ικανοποίηση Ελλήνων για μουσεία και μνημεία Έρευνα: Υψηλή ικανοποίηση Ελλήνων για μουσεία και μνημεία

Αυτή η εξέλιξη έρχεται σε συμφωνία με τις ευρύτερες συζητήσεις για την ποιότητα και τις υποδομές του ελληνικού τουρισμού, όπως αναδείχθηκαν πρόσφατα στο συνέδριο Reimagine Tourism 2025.

Η οικονομική ώθηση είναι εμφανής. Οι επισκέπτες σχηματίζουν ουρές έξω από μεγάλα καταστήματα, αγοράζοντας από τρόφιμα και ρούχα μέχρι ηλεκτρονικά και διακοσμητικά. Ένας υπάλληλος πολυκαταστήματος ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «σε λίγο θα αγοράσουν και εμάς», υπογραμμίζοντας την αυξημένη κίνηση που οδήγησε σε προσλήψεις προσωπικού.

Οι αλυσίδες πολυκαταστημάτων και οι πολυεθνικές είναι οι κύριοι ωφελημένοι, αν και οι μικρότεροι έμποροι δεν έχουν επωφεληθεί στον ίδιο βαθμό.

Οι ιδιοκτήτες καταλυμάτων και εστιατορίων είναι οι αδιαφιλονίκητα κερδισμένοι. Ο Κυριάκος Στόγιος, ιδιοκτήτης εστιατορίου, περιγράφει το 2025 ως την καλύτερη χρονιά του από άποψη επισκεψιμότητας, με τους Τούρκους πελάτες να είναι ευγενικοί και σταθεροί.

Η τάση αυτή έχει οδηγήσει σε σημαντικές επενδύσεις, με τον αριθμό των οικοδομικών αδειών το 2024 να υπερβαίνει το σύνολο της περιόδου 2012-2022 και τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης (Airbnb) να έχουν υπερδιπλασιαστεί από 294 το 2023 σε 720 το 2025.

Αντιδράσεις και η επόμενη μέρα

Παρά τη γενική ευφορία, υπάρχουν και φωνές δυσαρέσκειας. Μια νεαρή μητέρα εξέφρασε επιφυλάξεις, δηλώνοντας ότι «όταν μεγαλώνεις εδώ, έχεις μάθει να είσαι κάπως υποψιασμένος με τους Τούρκους», ενώ διαμαρτυρήθηκε για τη δυσκολία της ζωής στην πόλη λόγω των αλλαγών.

Ωστόσο, ο δήμαρχος Αλεξανδρούπολης, Γιάννης Ζαμπούκης, υποστηρίζει ότι οι δυσαρεστημένοι αποτελούν τη μειοψηφία, τονίζοντας ότι πολλοί δημότες έχουν αποκτήσει επιπλέον εισόδημα από το Airbnb και η αγοραστική δύναμη των κατοίκων έχει αυξηθεί.

Το στοίχημα για την πόλη είναι πλέον να μπορέσει να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες ανάγκες που φέρνει αυτός ο μεγάλος αριθμός επισκεπτών. Ο Κυριάκος Στόγιος βλέπει ένα μακροπρόθεσμο πλεονέκτημα στην αυτοπεποίθηση που έχουν αποκτήσει οι κάτοικοι και οι επιχειρηματίες.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, «αυτός ο τόπος αξίζει», αντιλαμβανόμενοι ότι η Αλεξανδρούπολη είναι ένας ελκυστικός προορισμός, όχι μόνο για τους Τούρκους αλλά και για τους συνολικούς γείτονες από τα Βαλκάνια, σε αντίθεση με το παρελθόν που το «κράτος της Αθήνας» δεν έδειχνε το ανάλογο ενδιαφέρον.

Τι πρέπει να ξέρετε: Όσα πρέπει να ξέρετε για το τουρκικό κύμα ψωνίων στην Αλεξανδρούπολη

Γιατί οι Τούρκοι επισκέπτονται την Αλεξανδρούπολη για ψώνια;

Οι Τούρκοι επισκέπτονται την Αλεξανδρούπολη για ψώνια λόγω του υψηλού πληθωρισμού στην Τουρκία, ο οποίος έχει καταστήσει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες ακριβότερα στη χώρα τους. Στην Ελλάδα βρίσκουν καλύτερη ποιότητα σε ίδιες ή χαμηλότερες τιμές.

Πόσα χρήματα ξοδεύουν οι Τούρκοι επισκέπτες στην Αλεξανδρούπολη;

Σύμφωνα με τα στοιχεία του τουριστικού βαρόμετρου, οι Τούρκοι επισκέπτες ξοδεύουν κατά μέσον όρο 1.490 ευρώ ανά διαμονή. Από αυτά, περίπου 677 ευρώ διατίθενται σε ψώνια, όπως τρόφιμα, ρούχα και ηλεκτρονικά.

Πώς επηρεάζει το κύμα επισκεπτών την οικονομία της Αλεξανδρούπολης;

Το κύμα επισκεπτών έχει τονώσει σημαντικά την οικονομία της Αλεξανδρούπολης, αυξάνοντας τα έσοδα σε καταστήματα, εστιατόρια και καταλύματα. Έχει οδηγήσει σε αύξηση οικοδομικών αδειών και υπερδιπλασιασμό των καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Υπάρχουν αντιδράσεις για την αυξημένη τουριστική κίνηση στην πόλη;

Ναι, υπάρχουν κάποιες φωνές δυσαρέσκειας από κατοίκους που εκφράζουν επιφυλάξεις και διαμαρτύρονται για τη δυσκολία της ζωής στην πόλη λόγω των αλλαγών. Ωστόσο, ο δήμαρχος υποστηρίζει ότι αποτελούν μειοψηφία.

Προτεινόμενα

  1. 1
    Συλλήψεις στο Ψυρρή για κλοπή από πλανόδιους πωλητές
  2. 2
    Μια νέα εποχή για τον τουρισμό στην Αίγυπτο με το μεγάλο αιγυπτιακό μουσείο
  3. 3
    Το σχέδιο αστυνομικών επιχειρήσεων στο νότιο Αιγαίο τον Οκτώβριο

Ροή Ειδήσεων

Προτεινόμενα