Το στρατηγικό σχέδιο 2025-2027 για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) προέβλεπε συγκεκριμένους στόχους οικονομικής ανάταξης, ενώ τις τελευταίες εβδομάδες ανακοινώθηκε η αναστολή λειτουργίας 204 καταστημάτων, απόφαση που σε πρώτο χρόνο μερικώς ανεστάλη λόγω των σφοδρών αντιδράσεων.
Στο κέντρο του σχεδίου βρισκόταν ο τριπλασιασμός του EBITDA και η αύξηση μεριδίου δεμάτων, παράλληλα με αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας.
Στόχοι του σχεδίου 2025-2027
Το παρουσίασμα του σχεδίου περιελάμβανε ως βασικές παραδοχές την οικονομική βελτίωση και την κεφαλαιακή θωράκιση μέσω ενεργειών στο δίκτυο και στα ακίνητα, με στόχο τον τριπλασιασμό του EBITDA έως το 2027. Η πρόβλεψη συνοδευόταν από ποσοστιαίο στόχο για το μερίδιο στην αγορά δεμάτων, συγκεκριμένα από 13% σε 18%.
Μια ακόμη κεντρική υπόθεση ήταν η διεύρυνση του δικτύου: το σχέδιο προέβλεπε αύξηση της παρουσίας σε σημεία εξυπηρέτησης κατά περίπου 50%, με αναφορά σε πάνω από 1.500 σημεία. Στην ίδια φιλοσοφία εντάχθηκε η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας ως στοιχείο χρηματοδότησης και ενίσχυσης των εσόδων.
Οι προβλέψεις του σχεδίου παρουσιάστηκαν ως συνδυασμός επιχειρησιακών μέτρων για το δίκτυο και οικονομικών στόχων, με έμφαση στην ανάπτυξη του τομέα των δεμάτων και στη κεφαλαιακή θωράκιση μέσω εξασφαλίσεων στο χαρτοφυλάκιο ακινήτων.
Αναστολή λειτουργίας καταστημάτων
Η πρόσφατη απόφαση για αναστολή λειτουργίας 204 καταστημάτων δημοσιοποιήθηκε ως μέτρο που θα εφαρμοστεί άμεσα, ενώ μέρους της ανακοίνωσης δόθηκε αναστολή μετά από σφοδρές αντιδράσεις. Στην πρώτη φάση η λίστα περιελάμβανε 46 καταστήματα για άμεση ενέργεια.
Η ανακοίνωση αυτή τροφοδότησε συζητήσεις γύρω από την πορεία του οργανισμού, καθώς η κίνηση αφορά το φυσικό δίκτυο εξυπηρέτησης. Παρά το γεγονός ότι αναφέρθηκε ενίσχυση μέσω κινητών μονάδων και συνεργαζόμενων σημείων, η δημόσια ενημέρωση περιέλαβε επίσης αναφορές σε δυσκολίες μισθοδοσίας σε ορισμένες δημόσιες δηλώσεις.
Συγχώνευση με ΕΛΤΑ Courier
Ο σχεδιασμός περιλάμβανε συγχώνευση λειτουργιών με την ΕΛΤΑ Courier ως μοχλό βελτίωσης της αποδοτικότητας. Στις ανακοινώσεις σημειωνόταν ότι η ενοποίηση θα στηριχθεί σε ένα αναπτυσσόμενο δίκτυο για να επιτευχθεί οικονομική κλιμάκωση.
Μετά τις ανακοινώσεις για αναστολές λειτουργίας η ίδια συγχώνευση περιγράφτηκε ως αντιμετωπίζουσα δυσκολία κλίμακας, αφού η ενοποίηση λειτουργεί πλέον σε διαφορετικό επιχειρησιακό περιβάλλον από αυτό που είχε τεθεί ως υπόθεση εργασίας στο σχέδιο.
Κοινοβουλευτική ενημέρωση και ερωτήματα
Στη Βουλή το θέμα βρέθηκε στην ημερήσια διάταξη κοινής συνεδρίασης της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων και της Διαρκούς Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, με μοναδικό θέμα την ενημέρωση για τις εξελίξεις στα ΕΛΤΑ. Στη συνεδρίαση είναι προγραμματισμένη η παρουσία του Γιάννη Παπαχρήστου ως διευθύνοντος συμβούλου του Υπερταμείου και του Γρηγόρη Σκλήκα ως διευθύνοντος συμβούλου των ΕΛΤΑ.
Στη συνεδρίαση τα μέλη των Επιτροπών θα ζητήσουν εξηγήσεις για τη χρονική σειρά των ενεργειών από την κατάρτιση του σχεδίου μέχρι τις ανακοινώσεις για αναστολή καταστημάτων και για τις δημόσιες αναφορές σχετικά με δυσκολίες καταβολής μισθοδοσίας. Η δημόσια ενημέρωση έχει καταστήσει το ζήτημα αντικείμενο κοινοβουλευτικού ενδιαφέροντος.
Η επόμενη περίοδος θα κρίνει τη συνέχεια των αποφάσεων, ενώ όσες κινήσεις ανακοινώθηκαν παραμένουν στο επίκεντρο της δημόσιας και κοινοβουλευτικής συζήτησης για τα ΕΛΤΑ.