Η κατεδάφιση και η ανακατασκευή τμήματος της παλιάς παραλιακής οδού έχουν οδηγήσει σε έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση στην ευρύτερη περιοχή της Καλλιθέας και Μοσχάτου, καθώς η διέλευση έχει ανακατευθυνθεί σε εσωτερικούς δρόμους και μικρότερους κόμβους. Τα έργα εντάσσονται στην ευρύτερη παρέμβαση για την εκβάθυνση της κοίτης του Ιλισού και, σύμφωνα με τη σύμβαση, έχουν προϋπολογισμό και χρονοδιάγραμμα που καθορίζουν τις παρεμβάσεις.
Το πεδίο των παρεμβάσεων
Οι εργασίες ξεκινούν από τη συμβολή του Ιλισού με την οδό Εθνάρχου Μακαρίου και συνεχίζονται για περίπου 366 μέτρα μέσα στην κοίτη του ποταμού, σε τμήμα όπου έχουν σημειωθεί υπερχειλίσεις κατά τις πρόσφατες καταιγίδες. Στο πλαίσιο των παρεμβάσεων περιλαμβάνεται η κατεδάφιση της γέφυρας στην οδό Εθνάρχου Μακαρίου και η κατασκευή μιας νέας, πλατύτερης και ψηλότερης γέφυρας.
Ήδη έχουν τοποθετηθεί 200 πάσσαλοι σε βάθος έως 16 μέτρων που θα στηρίξουν τη νέα κατασκευή, η οποία θα αποτελείται από προκατασκευασμένα κομμάτια. Στο ίδιο έργο προβλέπεται η απομάκρυνση της μεταλλικής πεζογέφυρας για συντήρηση και επανατοποθέτηση μετά την ολοκλήρωση των εργασιών.
Επιπλέον, το πρόγραμμα προβλέπει την κατεδάφιση μιας μικρής γέφυρας ανάμεσα στην Εθνάρχου Μακαρίου και στη λεωφόρο Ποσειδώνος και την αντικατάστασή της από γέφυρα αστικού περιπάτου, καθώς και την κατασκευή ποδηλατόδρομου παράλληλα με την κοίτη του ποταμού.
Χρονοδιάγραμμα και οικονομικά στοιχεία
Η σύμβαση υπογράφηκε ανάμεσα στην Περιφέρεια Αττικής και στην κοινοπραξία Intrakat-ΑΚΤΩΡ στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς, με συνολικό προϋπολογισμό που φτάνει τα 10 εκατ. ευρώ. Η συνολική προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου ορίζεται σε 12 μήνες.
Πηγές της κοινοπραξίας ανέφεραν στην «Κ» ότι καταβάλλεται προσπάθεια ώστε ο αποκλεισμός της παλιάς παραλιακής να διαρκέσει 3,5 μήνες αντί των 4 μηνών που προβλέπει η σύμβαση, ενώ αναφέρθηκε ότι υπήρξε αρχική καθυστέρηση μέχρι να εκδοθεί άδεια από την Εφορεία Αρχαιοτήτων.
Επιπτώσεις στην κυκλοφορία και στόχοι αντιπλημμυρικής προστασίας
Η διοχέτευση της κίνησης από την παλιά παραλιακή μέσα από την Καλλιθέα αναγκάζει μεγάλο αριθμό οχημάτων να διέρχεται από μικρή γέφυρα, δημιουργώντας μποτιλιάρισμα και επιμήκυνση των δρομολογίων. Η συγκέντρωση των οχημάτων σε στενότερα σημεία επιβαρύνει και τις γύρω τοπικές οδούς.
Σύμφωνα με την Περιφέρεια Αττικής, το έργο του Ιλισού εντάσσεται στα 54 αντιπλημμυρικά έργα που έχουν μπει σε τροχιά υλοποίησης το πρώτο εξάμηνο του 2025 και στοχεύει στην αποκατάσταση της αποχετευτικής ικανότητας του καναλιού, η οποία σήμερα περιορίζεται από φραγμένες ροές και ανεπαρκείς διατομές γεφυρών.
Η κοινοπραξία αναφέρει ακόμη ότι, παρά τις δυσκολίες στην κυκλοφορία, η παράλληλη κατασκευή της νέας γέφυρας και η εκβάθυνση των τελευταίων μέτρων πριν την εκβολή στο Θαλάσσιο μέτωπο θεωρούνται κρίσιμα για τη μείωση των υπερχειλίσεων στη ζώνη αυτή.