- Η Μαίρη Χριστοπούλου έχασε τη ζωή της σε τροχαίο στην Αθήνα τον Νοέμβριο του 2023.
- Ο οδηγός εγκατέλειψε το θύμα και εμφανίστηκε στις Αρχές ένα μήνα μετά.
- Δύο χρόνια μετά το δυστύχημα, η υπόθεση δεν έχει φτάσει σε δικάσιμο.
- Ο νέος ΚΟΚ χαρακτηρίζει την εγκατάλειψη θύματος τροχαίου κακούργημα.
- Ο Σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα διοργανώνει πορεία μνήμης την Κυριακή.
Η Μαίρη Χριστοπούλου, 77 ετών, έχασε τη ζωή της σε θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα στο κέντρο της Αθήνας στις 3 Νοεμβρίου 2023, όταν παρασύρθηκε από αυτοκίνητο στη συμβολή των οδών Πεσμαζόγλου και Σταδίου. Η κόρη της, Ρούλη Χριστοπούλου, μιλά στην «Κ» για την εγκατάλειψη του θύματος από τον οδηγό και την αργή πορεία της δικαιοσύνης, καθώς δύο χρόνια μετά δεν έχει οριστεί δικάσιμος.
Η τραγική απώλεια της Μαίρης Χριστοπούλου αναδεικνύει για ακόμα μία φορά τις χρόνιες παθογένειες του συστήματος οδικής ασφάλειας και δικαιοσύνης στην Ελλάδα. Το δυστύχημα, που συνέβη στο κέντρο της Αθήνας, φέρνει στο προσκήνιο τα ζητήματα της εγκατάλειψης θυμάτων τροχαίων και της αργοπορίας στην εκδίκαση τέτοιων υποθέσεων, αφήνοντας τις οικογένειες των θυμάτων σε αναμονή για την απόδοση δικαιοσύνης.
Η τραγωδία στην Πεσμαζόγλου και η εγκατάλειψη
Το πρωινό της 3ης Νοεμβρίου του 2023, η 77χρονη Μαίρη Χριστοπούλου, μια εξαιρετικά δραστήρια γυναίκα που έμοιαζε 55 ετών, κατευθυνόταν προς το Ταμείο Υγείας Προσωπικού Εθνικής Τράπεζας για το αντιγριπικό εμβόλιο. Διέσχιζε την οδό Πεσμαζόγλου, όταν ένα μεγάλο αυτοκίνητο την χτύπησε.
Όπως μεταδίδει η «Κ», από την Τροχαία αναφέρθηκε ότι ο οδηγός δεν κοίταγε τον δρόμο και δεν φρέναρε καθόλου, με αποτέλεσμα το χτύπημα να είναι σφοδρό και η γυναίκα να εκσφενδονιστεί μακριά. Η κόρη της, Ρούλη Χριστοπούλου, υπογραμμίζει την ανάγκη για οδική ασφάλεια και την προσοχή των οδηγών.
Το πιο συγκλονιστικό στοιχείο της υπόθεσης είναι η εγκατάλειψη του θύματος. Σύμφωνα με μάρτυρες, ο οδηγός σταμάτησε, κατέβηκε, έσυρε τη γυναίκα στο πλάι του οδοστρώματος και έφυγε αναπτύσσοντας μεγάλη ταχύτητα. Παρά τις προσπάθειες περαστικών να τον σταματήσουν, διασχίζοντας την Αθηνάς με κόκκινο, εξαφανίστηκε.
Η Μαίρη Χριστοπούλου μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο Γ. Γεννηματάς, όπου ο θάνατός της είχε ήδη διαπιστωθεί, αφήνοντας την οικογένειά της σε απόγνωση.
Η μάχη για δικαιοσύνη: Καθυστερήσεις και ελλείψεις
Ο οδηγός εμφανίστηκε στις Αρχές ένα μήνα μετά το δυστύχημα, μολονότι πολλοί μάρτυρες είχαν καταθέσει τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος. Το ρεπορτάζ της «Κ» επισημαίνει ότι δεν του έγιναν ποτέ τοξικολογικές εξετάσεις για να διαπιστωθεί αν ήταν υπό την επήρεια αλκοόλ, ούτε του αφαιρέθηκε η άδεια οδήγησης.
«Έχεις σκοτώσει κάποιον, τον έχεις εγκαταλείψει και οι επιπτώσεις είναι μηδέν», δηλώνει χαρακτηριστικά η Ρούλη Χριστοπούλου, εκφράζοντας την αγανάκτησή της για την ατιμωρησία.
Η καθυστέρηση στην απονομή δικαιοσύνης είναι εξίσου σοκαριστική. Έχουν περάσει δύο χρόνια από το τροχαίο δυστύχημα και δεν έχει καν οριστεί δικάσιμος. Η κόρη του θύματος τονίζει ότι μέχρι να γίνει το Εφετείο μπορεί να περάσουν έως και οκτώ χρόνια, διάστημα κατά το οποίο ο υπαίτιος θα συνεχίζει τη ζωή του κανονικά στους δρόμους.
Αυτή η κατάσταση αναδεικνύει τις αδυναμίες του νομικού συστήματος στην ταχεία εκδίκαση σοβαρών υποθέσεων, όπως οι δίκες για θανατηφόρα τροχαία.
Οι επιπτώσεις του νέου ΚΟΚ και οι προκλήσεις
Αυτό που ανησυχεί τους αναλυτές και τους φορείς είναι ότι η αργοπορία της δικαιοσύνης υπονομεύει την εμπιστοσύνη των πολιτών και δεν λειτουργεί αποτρεπτικά. Ο πρόεδρος της ένωσης συγγενών θυμάτων τροχαίων SOS Τροχαία Εγκλήματα, Γιώργος Κουβίδης, επισημαίνει στην «Κ» ότι ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) μετέτρεψε την εγκατάλειψη θύματος τροχαίου ατυχήματος σε κακούργημα, τιμωρούμενο με ποινές έως και 20 έτη κάθειρξης.
Μέχρι πρότινος, ήταν πλημμέλημα, γεγονός που οδηγούσε τις αρχές να μην το αντιμετωπίζουν με ιδιαίτερη ζέση.
Το δυστύχημα της οδού Πεσμαζόγλου, σύμφωνα με τον κ. Κουβίδη, αποδεικνύει επίσης την αναγκαιότητα μείωσης του ορίου ταχύτητας στην πόλη. Η πιθανότητα να σκοτώσεις έναν πεζό τρέχοντας με 50 χιλιόμετρα/ώρα είναι σχεδόν 100%, ενώ στα 30 χλμ./ώρα πέφτει στο 10%.
Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει μείωση του ορίου στα 30 χλμ./ώρα από 1/1/2026, αλλά μόνο σε μονοδρόμους μιας λωρίδας και σε δρόμους διπλής κατεύθυνσης χωρίς νησίδα και με μία λωρίδα ανά ρεύμα. Ο κ. Κουβίδης κρίνει την εφαρμογή πολύ περιορισμένη, σε σύγκριση με πόλεις όπως το Παρίσι και οι Βρυξέλλες, ενώ υπογραμμίζει την έλλειψη προεργασίας από τους δήμους για τη μετάβαση στις νέες διατάξεις.
Η επόμενη μέρα και η Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης
Η οικογένεια της Μαίρης Χριστοπούλου, όπως και χιλιάδες άλλες οικογένειες θυμάτων τροχαίων, συνεχίζει να αναζητά δικαίωση. Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων Συγκρούσεων, ο Πανελλαδικός Σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα πραγματοποιεί την Κυριακή πορεία από το Χίλτον έως την Ομόνοια, κάνοντας στάσεις στα σημεία όπου άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους.
Η δράση αυτή στοχεύει στην ευαισθητοποίηση του κοινού και στην πίεση προς την πολιτεία για την εφαρμογή πιο αποτελεσματικών μέτρων οδικής ασφάλειας και την επιτάχυνση των διαδικασιών απονομής δικαιοσύνης.
🛡️ Το παρόν άρθρο έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και δεν υποκαθιστά την επίσημη νομική ή φοροτεχνική συμβουλή