- Οι οδηγοί ταξί προχωρούν σε πανελλαδική απεργία στις 2 και 3 Δεκεμβρίου.
- Διαμαρτύρονται για την υποχρεωτική ηλεκτροκίνηση από 1/1/2026 σε Αττική και Θεσσαλονίκη.
- Ζητούν παράταση της υποχρέωσης έως το 2035 και νέα οικονομικά κίνητρα.
- Το κόστος αγοράς ηλεκτρικών ταξί και οι ανεπαρκείς υποδομές φόρτισης αποτελούν βασικά προβλήματα.
- Το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί» απέτυχε να προσελκύσει ενδιαφέρον λόγω γραφειοκρατικών εμποδίων.
Οι επαγγελματίες οδηγοί ταξί προχωρούν σε πανελλαδική απεργία την Τρίτη 2 και την Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου, διαμαρτυρόμενοι για την επικείμενη υποχρέωση αντικατάστασης των οχημάτων τους με ηλεκτρικά από την 1η Ιανουαρίου 2026 σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Ζητούν παράταση αυτής της υποχρέωσης έως το 2035, καθώς και οικονομικά και λειτουργικά κίνητρα για τη μετάβαση.
Η επικείμενη υποχρέωση για την ηλεκτροκίνηση των ταξί, η οποία προβλέπει ότι από την 1η Ιανουαρίου 2026 κάθε νέα ταξινόμηση σε Αττική και Θεσσαλονίκη θα αφορά οχήματα μηδενικών ρύπων, έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στον κλάδο. Αυτή η εξέλιξη έρχεται σε συνέχεια της ευρύτερης τάσης για πράσινες μεταφορές, αλλά οι επαγγελματίες οδηγοί επισημαίνουν σοβαρά προβλήματα εφαρμογής, από το δυσβάσταχτο κόστος μέχρι τις ανεπαρκείς υποδομές φόρτισης.
Οι λόγοι της πανελλαδικής απεργίας των ταξί
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Ιδιοκτητών Αυτοκινητιστών Ταξί και Αγοραίων (ΠΟΕΙΑΤΑ) αποφάσισε την προκήρυξη πανελλαδικής απεργίας την Τρίτη 2 και την Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου. Οι κινητοποιήσεις θα πραγματοποιηθούν σε όλη την επικράτεια, με κύριο αίτημα την παράταση της υποχρέωσης ηλεκτροκίνησης έως το 2035. Επιπλέον, οι οδηγοί διεκδικούν την αναπροσαρμογή του τιμολογίου και την επίλυση του ζητήματος της εισόδου των έμφορτων ταξί στις λεωφορειολωρίδες.
Αυτό που ανησυχεί ιδιαίτερα τους αναλυτές του κλάδου είναι η ανετοιμότητα του συστήματος να υποστηρίξει μια τόσο ριζική αλλαγή σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, αν και θεωρείται αναγκαία μακροπρόθεσμα, απαιτεί ουσιαστική προετοιμασία και όχι βεβιασμένες κινήσεις που θα επιβαρύνουν τους επαγγελματίες και εν τέλει τους καταναλωτές.
Το πρόβλημα των υποδομών και το κόστος
Όπως εξηγούν εκπρόσωποι του κλάδου στην «Κ», περίπου 1.500 ταξί που φτάνουν το όριο ηλικίας τους το 2026 θα πρέπει να αντικατασταθούν με ηλεκτρικά οχήματα. Ωστόσο, το κόστος αγοράς ενός τέτοιου οχήματος χαρακτηρίζεται «δυσβάσταχτο». Ο οδηγός ταξί Μανώλης Γεωργούδης επισημαίνει ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα αφορά τις υποδομές φόρτισης. Με 14.000 ταξί στην Αττική και μόλις 31 ταχυφορτιστές στην Αθήνα, η δυνατότητα φόρτισης είναι ελάχιστη, αναγκάζοντας τους οδηγούς να χάνουν πολύτιμο χρόνο εργασίας.
Ανεπιτυχές το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί»
Το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί», το οποίο προσέφερε γενναιόδωρες επιδοτήσεις έως 22.500 ευρώ για την αντικατάσταση παλαιών οχημάτων με ηλεκτρικά, είχε άκρως υποτονικό ενδιαφέρον. Οι επαγγελματίες οδηγοί επισημαίνουν ότι το ποσό της επιδότησης δεν παρακρατούνταν κατευθείαν από την αντιπροσωπεία, δημιουργώντας γραφειοκρατικά εμπόδια. Το πρόγραμμα έχει σταματήσει να δέχεται αιτήσεις και απεντάσσεται από το Ταμείο Ανάκαμψης, με τις πληρωμές των λίγων δικαιούχων να ολοκληρώνονται πλέον με εθνικούς πόρους. Μέχρι σήμερα, έχουν καταβληθεί 1,19 εκατ. ευρώ από το ΤΑΑ, ενώ 2,3 εκατ. ευρώ θα δοθούν από πόρους του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης 2021-2025 έως τις 30 Ιουνίου 2026.
Οι διεκδικήσεις του κλάδου και τα επόμενα βήματα
Σύμφωνα με το ΣΑΤΑ, στην Αθήνα κυκλοφορούν σήμερα μόλις 60-75 ηλεκτρικά ταξί, σε σύνολο περίπου 14.000, ενώ σε όλη την Ελλάδα ο αριθμός τους υπολογίζεται γύρω στα 150-200. Το συνδικάτο ζητάει να μετατεθεί οριζοντίως η υποχρεωτική ταξινόμηση για το 2035. Για να ενισχυθεί η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση χωρίς την άμεση υποχρεωτική εφαρμογή από 1/1/2026, προτείνεται η υιοθέτηση οικονομικών και λειτουργικών κινήτρων, όπως επιδοτήσεις που να καλύπτουν μέρος του κόστους απόκτησης (π.χ. 20.000-25.000 ευρώ ανά όχημα ή ποσοστιαία επιδότηση 30%-40% της τιμής). Παράλληλα, ζητείται απλή και ταχεία διαδικασία υποβολής αιτήσεων, ελέγχων και καταβολής επιδοτήσεων, με το ποσό να χρησιμοποιείται ως προκαταβολή απευθείας από την εταιρεία πώλησης του αυτοκινήτου.
🛡️ Το παρόν άρθρο έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και δεν υποκαθιστά την επίσημη νομική ή φοροτεχνική συμβουλή