Κορυφαία στελέχη του κλάδου, εκπρόσωποι του επιχειρηματικού και πολιτικού κόσμου, καθώς και ακαδημαϊκοί, συναντήθηκαν στο συνέδριο «Reimagine Tourism in Greece» της «Καθημερινής», αναδεικνύοντας την επιτακτική ανάγκη για μια ολοκληρωμένη στρατηγική προστασίας και υποστήριξης του ελληνικού τουριστικού brand.
Οι συζητήσεις εστίασαν στη βελτίωση των υποδομών, την επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό και την αποτελεσματική διαχείριση των τουριστικών ροών, με την επιμήκυνση της σεζόν να αποτελεί βασική προτεραιότητα.
Η Ελλάδα έχει οικοδομήσει ένα εξαιρετικά ισχυρό τουριστικό brand τα τελευταία 10-12 χρόνια, μια επιτυχία που, ωστόσο, κρύβει και το μεγαλύτερο ρίσκο, καθώς οι ανταγωνιστές βελτιώνονται και οι απαιτήσεις των ταξιδιωτών αυξάνονται. Αυτή η εξέλιξη καθιστά επιτακτική την ανάγκη για μια συστηματική προσέγγιση που θα διασφαλίσει τη διατήρηση της αυθεντικότητας και της ταυτότητας της χώρας, εν μέσω ενός διαρκώς μεταβαλλόμενου παγκόσμιου τοπίου.
Οι προκλήσεις: Υποδομές, ανθρώπινο δυναμικό και διαχείριση ροών
Ο Ευτύχης Βασιλάκης, πρόεδρος της Aegean και διευθύνων σύμβουλος της Autohellas Hertz, υπογράμμισε ότι κάθε αστοχία, από τις υποδομές μέχρι την εξυπηρέτηση, μπορεί να πληγώσει την εικόνα της χώρας. Τόνισε την ανάγκη για καλύτερες υποδομές στα αεροδρόμια, επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό, εκπαίδευση και κουλτούρα φιλοξενίας.
Ο Κυριάκος Μάγειρας, εκτελεστικός πρόεδρος Δ.Σ. της Attica Group, αναφέρθηκε στις ελλιπείς ακτοπλοϊκές υποδομές, επισημαίνοντας την έλλειψη ουσιαστικών επενδύσεων στα λιμάνια επί 20-25 χρόνια. Πρότεινε λύσεις όπως οι μακροχρόνιες παραχωρήσεις και οι επενδύσεις με ΣΔΙΤ.
Ο CEO της Fraport Greece, Αλεξάντερ Τσινέλ, τόνισε την ανάγκη για απαραίτητες παρεμβάσεις ώστε οι υποδομές να είναι ασφαλείς και έτοιμες για την επόμενη δεκαετία, ενώ για την επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν, υπογράμμισε την ανάγκη ευθυγράμμισης των προσπαθειών όλων των εμπλεκομένων.
Ο Γιάννης Χατζής, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, εστίασε στις προκλήσεις του ανθρώπινου δυναμικού και της βραχυχρόνιας μίσθωσης. Ο Τζέιμς Ράιλι, Director των East India Hotels, συμφώνησε στην κρισιμότητα των ανθρώπινων πόρων, τονίζοντας ότι η Ελλάδα πρέπει να επενδύσει περισσότερο στην εκπαίδευση και κατάρτιση στον κλάδο της φιλοξενίας.
Στροφή στην ποιότητα και τη βιωσιμότητα
Ο ξενοδοχειακός κλάδος παρουσιάζει έντονη επενδυτική δραστηριότητα, με στροφή προς τα luxury καταλύματα, όπως ανέφερε ο Θεόδωρος Τζούρος της Τράπεζας Πειραιώς. Σήμερα, το 55% των δωματίων είναι τετράστερα ή πεντάστερα, από 49% το 2019, ενώ η παρουσία των διεθνών brands έχει εκτοξευθεί σε 37.000 branded δωμάτια από 15.000 το 2019.
Ο Γιάννης Ρέτσος, CEO της Electra Hotels & Resorts και πρόεδρος του ΙΟΒΕ, τόνισε ότι οι επενδύσεις χωρίς στρατηγική κινδυνεύουν να είναι χωρίς αντίκρισμα, απαιτώντας στρατηγική από κυβέρνηση και τοπική αυτοδιοίκηση για ένα βιώσιμο τουριστικό προϊόν.
Ο Πάρις Τσάρτας, ομότιμος καθηγητής Τουριστικής Ανάπτυξης, υπογράμμισε την ανάγκη για χωροχρονική διάχυση του τουριστικού προϊόντος, μακριά από τη λογική του τουρισμού μόνο τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, ειδικά υπό το πρίσμα της κλιματικής κρίσης. Η συζήτηση για την πράσινη ναυσιπλοΐα παραμένει θολή, με τον Κυριάκο Μάγειρα να ζητά σαφή πολιτική για το πότε, πώς και με ποιο κόστος θα γίνει η μετάβαση, καθώς ο κλάδος πληρώνει εκατοντάδες εκατομμύρια κάθε χρόνο.
Αντιμετώπιση του υπερτουρισμού και διεθνείς πρακτικές
Ο Γεώργιος Δάφνος της Remaco A.E. ανέδειξε τις πτυχές της φέρουσας τουριστικής ικανότητας της Αττικής, τονίζοντας ότι ο υπερτουρισμός στην Αθήνα δεν αφορά όλη την πόλη, αλλά συγκεκριμένες περιοχές, όπως αυτές πλησίον της Ακρόπολης, όπου οι πιέσεις είναι μεγάλες.
Ωστόσο, η πόλη απέχει ακόμα από το να χαρακτηριστεί συνολικά υπερτουριστική. Ο Σιμόνε Βεντουρίνι, αντιδήμαρχος Τουρισμού της Βενετίας, μοιράστηκε την εμπειρία της πόλης του στην αντιμετώπιση του υπερτουρισμού, αναφέροντας ως παράδειγμα τους περιορισμούς στη διέλευση μεγάλων κρουαζιερόπλοιων από τα κανάλια, ένα μέτρο που αντιμετώπισε ένα μεγάλο πρόβλημα.
Οι προοπτικές για το ελληνικό τουριστικό προϊόν
Παρά τις προκλήσεις, όλοι οι συμμετέχοντες στο συνέδριο της «Καθημερινής» συμφώνησαν ότι η Ελλάδα αποτελεί ένα διεθνές τουριστικό brand. Η Σέιχα Αλ Νουέις, νέα γενική γραμματέας του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών, αναφέρθηκε στον «εκπληκτικό μετασχηματισμό» που έχει πετύχει η Ελλάδα, επισημαίνοντας ότι η χώρα έχει επινοήσει εκ νέου τον τουρισμό ως στρατηγικό εθνικό περιουσιακό στοιχείο.
Αυτό, κατά την ίδια, είναι ικανό να σταθεροποιήσει την οικονομία, να προσελκύσει παγκόσμιες επενδύσεις, να αναζωογονήσει την πολιτιστική κληρονομιά και να εμπνεύσει εμπιστοσύνη σε δύσκολους καιρούς. Η Αγάπη Σμπώκου, διευθύνουσα σύμβουλος PhaEA και αντιπρόεδρος ΣΕΤΕ, υπογράμμισε την εξαιρετική πορεία του ελληνικού τουρισμού, την αναβάθμιση υπηρεσιών και υποδομών, και τη βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη, τονίζοντας ότι αυτή η επιτυχία γεννά την ευθύνη για ένα νέο βήμα: το «re-imagine» να γίνει «re-define».