Skip to content
Πολιτιστική παιδεία στο δημοτικό: αργαλειός, ύφανση, κεραμική
Εικόνα αρχείου

Πολιτιστική παιδεία στο δημοτικό: αργαλειός, ύφανση, κεραμική


Σπύρος Καλογερόπουλος

Το υπουργείο Παιδείας εισάγει μάθημα Πολιτιστική παιδεία με εργαστήρια χειροτεχνίας, χρηματοδότηση 4 εκατ. ευρώ και έμφαση στις λεπτές κινητικές δεξιότητες.

Το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε την εισαγωγή του νέου μαθήματος που στοχεύει στη «Πολιτιστική παιδεία» στα δημοτικά σχολεία, με προγράμματα που περιλαμβάνουν υφαντική, κέντημα, πλέξιμο και κεραμική, ενώ έχει εγκρίνει 4 εκατ. ευρώ για εξοπλισμό, στοιχείο που για πρώτη φάση αναδεικνύει την οικονομική διάσταση της πρωτοβουλίας και τη λειτουργία των εργαστηρίων Πολιτιστική παιδεία στην πράξη.

Τι προβλέπει το πρόγραμμα

Στα σχολεία θα δημιουργηθούν «γωνιές δημιουργικότητας», δηλαδή πολυλειτουργικοί χώροι με μικρούς πάγκους εργασίας, ντουλάπια αποθήκευσης και εξοπλισμό για χειροτεχνίες, όπως εξηγείται στην απόφαση, ενώ, γωνιές δημιουργικότητας θα επιτρέπουν ελεύθερη διάταξη και ομαδική εργασία, όπως εξήγησε χθες στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας.

Το αιτιολογικό της απόφασης υπογραμμίζει την ανάγκη για βιωματική μάθηση και την αναβίωση των τοπικών τεχνών, καθώς στόχος είναι οι μαθητές να εξοικειωθούν με τεχνικές της παράδοσης, ενώ βιωματική μάθηση και ελληνικές παραδοσιακές τέχνες αναφέρονται ρητά ως εκπαιδευτικά οφέλη, σύμφωνα με το σχετικό κείμενο.

Εξοπλισμός και κονδύλια

Η έγκριση των 4 εκατ. ευρώ αφορά την προμήθεια και την εγκατάσταση του κατάλληλου υλικού· στο μείγμα περιλαμβάνονται τροχοί κεραμικής, κεντητικά πλαίσια και πάγκοι εργασίας, ενώ η διαχείριση των κονδυλίων θα καθορίσει την ποιότητα εφαρμογής του προγράμματος, γι’ αυτό η κατανομή των πόρων παραμένει κομβική προμήθεια εξοπλισμού.

Στους χώρους θα υπάρχουν επίσης κλωστές, πλεκτά, και υλικά ανακύκλωσης για δημιουργικές ασκήσεις, με στόχο την εξοικείωση των παιδιών με διαφορετικά μέσα, ενώ το πρόγραμμα προβλέπει κλωστές και πλεκτά σε συνδυασμό με υλικά ανακύκλωσης για ελεύθερη δημιουργία.

Προτεινόμενο Έρευνα για τον θάνατο τρίχρονου αγοριού στην Πάτρα Έρευνα για τον θάνατο τρίχρονου αγοριού στην Πάτρα

Παιδαγωγικές στοχεύσεις

Η πρωτοβουλία θέτει στο επίκεντρο την ανάπτυξη των «λεπτών κινητικών δεξιοτήτων», που ειδικοί συνδέουν με βελτίωση της γραφής και της αυτοεξυπηρέτησης, ενώ λεπτές κινητικές δεξιότητες και κιναισθητική μάθηση αναφέρονται ως βασικά οφέλη από την εμπλοκή των χεριών στην πράξη, όπως εξήγησε στην «Κ» ο κ.

Παναγιώτης Αναστασιάδης.

Μεταξύ άλλων, οι μαθητές αναμένεται να εξασκήσουν την υπομονή και τη συγκέντρωση μακριά από οθόνες, καθώς το πρόγραμμα επιδιώκει την ενίσχυση της δημιουργικότητας και της φαντασίας, ενώ η υπουργός Σοφία Ζαχαράκη έχει σημειώσει τη σύνδεση της χειροτεχνίας με βιωσιμότητα και επιχειρηματικότητα σε διεθνή παραδείγματα.

Κατάρτιση εκπαιδευτικών και δομές

Για την υλοποίηση προβλέπεται επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε συνεργασία με δομές του υπουργείου Πολιτισμού και με Κέντρα Διά Βίου Μάθησης, ενώ οι συνέργειες με πανεπιστημιακά κέντρα θα υποστηρίξουν την πρακτική εφαρμογή, στοιχείο που αναφέρεται ρητά στην απόφαση και συνοδεύεται από σχεδιασμό κατάρτισης Κέντρα Διά Βίου Μάθησης.

Στο πλάνο συμπεριλαμβάνονται επίσης συνεργασίες με ιδρύματα που ήδη λειτουργούν προγράμματα χειροτεχνίας, όπως το Πανεπιστήμιο Κρήτης, ενώ εμπειρογνώμονες που συμμετείχαν στην προετοιμασία τόνισαν την ανάγκη σωστής οργάνωσης για να αποδώσει το έργο.

Ειδικοί της παράδοσης, μεταξύ αυτών η κ. Αικατερίνη Πολυμέρου-Καμηλάκη, επισημαίνουν την αξία της πρακτικής μάθησης ως μέσου αυτογνωσίας και πολιτιστικής διατήρησης, επιβεβαιώνοντας ότι τέτοιες δομές μπορούν να συνδέσουν την παράδοση με σύγχρονες εκπαιδευτικές μεθόδους, ενώ το πρόγραμμα περιλαμβάνει ήδη αναφορές σε 19 δομές κατάρτισης που ξεκίνησαν το 2023.

Προτεινόμενα

  1. 1
    Οδηγός στην Πάτρα παρέσυρε και τραυμάτισε τροχονόμο σε μπλόκο
  2. 2
    «Δακρύζει» όλο το Ίντερνετ: «Έσβησε» η 26χρονη Αναστασία
  3. 3
    Μαραθώνιος μετά από μια σοβαρή χειρουργική επέμβαση

Ροή Ειδήσεων

Προτεινόμενα