- Σε «πολυτέλεια» έχει μετατραπεί το παρκάρισμα στο κέντρο της Αθήνας.
- Οι τιμές για μία ώρα στάθμευσης κυμαίνονται από 6 έως 18 ευρώ ανά περιοχή.
- Η αγορά θέσης πάρκινγκ φτάνει έως και 375.000 ευρώ στην Κηφισιά.
- Η αύξηση των οχημάτων και ο περιορισμός του δημόσιου χώρου οδηγούν στην εκτόξευση των τιμών.
Το παρκάρισμα στο κέντρο της Αθήνας έχει μετατραπεί σε αδιανόητη πολυτέλεια, με τους οδηγούς να καλούνται να πληρώσουν έως και 18 ευρώ για μία ώρα στάθμευσης σε περιοχές όπως το Κολωνάκι. Η κατάσταση είναι εξίσου δύσκολη για όσους αναζητούν μόνιμη λύση, καθώς οι τιμές για την αγορά μιας θέσης έχουν εκτοξευθεί, καθιστώντας την απρόσιτη για το μέσο νοικοκυριό.
Η ραγδαία αύξηση του αριθμού των οχημάτων σε συνδυασμό με τον διαρκώς περιοριζόμενο δημόσιο χώρο, έχει δημιουργήσει ένα ασφυκτικό περιβάλλον για τους οδηγούς στην πρωτεύουσα. Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια μιας γενικότερης τάσης αστικοποίησης και ελλιπούς χωροταξικού σχεδιασμού, όπου η ανάγκη για στάθμευση δεν συμβαδίζει με την διαθέσιμη υποδομή, ωθώντας τις τιμές σε δυσθεώρητα επίπεδα.
Το κόστος της στάθμευσης ανά ώρα
Οι τιμές για μία ώρα στάθμευσης στις κεντρικές και πολυσύχναστες περιοχές της Αθήνας έχουν πάρει «φωτιά». Χαρακτηριστικά, στο Κολωνάκι, μία ώρα στάθμευσης κοστίζει κατά μέσο όρο από 10 έως 18 ευρώ, με κάθε επόμενη ώρα να επιβαρύνεται με επιπλέον 2 ευρώ.
Στο Παγκράτι, η μέση τιμή διαμορφώνεται από 6 έως 10 ευρώ, ενώ στην Κυψέλη η τιμή φτάνει και τα 8 ευρώ. Σε αυτές τις δύο περιοχές, κάθε έξτρα ώρα χρεώνεται με ένα ευρώ επιπλέον.
Η πίεση γίνεται ακόμη πιο έντονη στα σημεία με αυξημένη κίνηση, όπου λίγες μόνο ώρες στάθμευσης μπορούν να κοστίσουν στον οδηγό μέχρι και 20 ευρώ. Αυτό το κόστος καθιστά την καθημερινή μετακίνηση με αυτοκίνητο στο κέντρο της πόλης απαγορευτική για πολλούς, αναγκάζοντάς τους να αναζητούν εναλλακτικές λύσεις ή να αντιμετωπίζουν την ταλαιπωρία της εύρεσης δωρεάν θέσης.
Απαγορευτικές τιμές για αγορά θέσης πάρκινγκ
Πέρα από τη ωριαία στάθμευση, η αγορά μιας θέσης πάρκινγκ έχει φτάσει σε «απαγορευτικά» επίπεδα για το μέσο νοικοκυριό. Οι τιμές στην αγορά ακινήτων για χώρους στάθμευσης είναι εξαιρετικά υψηλές. Συγκεκριμένα, στην Κηφισιά, ένας χώρος 13,35 τ.μ. κοστίζει 375.000 ευρώ, ενώ στο κέντρο της Αθήνας, ένας χώρος πάρκινγκ 11 τ.μ. πωλείται προς 197.500 ευρώ.
Στη Γλυφάδα, ένας χώρος 10,8 τ.μ. κοστίζει 180.000 ευρώ, και στο Κολωνάκι, ένας χώρος 9,89 τ.μ. κοστίζει 150.000 ευρώ.
Αυτό που ανησυχεί τους αναλυτές αστικής κινητικότητας είναι η επιδείνωση της ποιότητας ζωής και η οικονομική επιβάρυνση των πολιτών, καθώς η έλλειψη προσιτών επιλογών στάθμευσης επηρεάζει τόσο τους κατοίκους όσο και τους επαγγελματίες, δημιουργώντας ένα φαύλο κύκλο συμφόρησης και κόστους. Ο Δήμος Αθηναίων έχει προσπαθήσει να επιβάλει νέους κανόνες για τη στάθμευση, όπως για τα ηλεκτρικά πατίνια, αλλά το πρόβλημα του αυτοκινήτου παραμένει.
Η επόμενη μέρα για το παρκάρισμα στην πρωτεύουσα
Όσοι είχαν την πρόνοια να αγοράσουν θέση στάθμευσης παλιότερα, αισθάνονται σήμερα δικαιωμένοι, καθώς η αξία της επένδυσής τους έχει εκτοξευθεί. Αντίθετα, οι υπόλοιποι πολίτες παλεύουν καθημερινά για να βρουν λίγα τετραγωνικά μέτρα για να σταθμεύσουν το όχημά τους, αντιμετωπίζοντας είτε το υψηλό κόστος είτε την πολυετή αναζήτηση.
Η κατάσταση αυτή αναδεικνύει την επιτακτική ανάγκη για ολοκληρωμένες λύσεις αστικής κινητικότητας και στάθμευσης, οι οποίες θα περιλαμβάνουν την ανάπτυξη δημόσιων χώρων στάθμευσης και την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς, ώστε να ανακουφιστεί το κέντρο της πόλης από την ασφυκτική πίεση.