- Πάνω από 1.200 παραβάσεις για μη χρήση κράνους βεβαιώθηκαν πανελλαδικά την 21η εβδομάδα.
- Ο νέος Κ.Ο.Κ. προβλέπει πρόστιμο 350€ και αφαίρεση άδειας 30 ημερών για οδηγούς δικύκλων.
- Η Αττική κατέγραψε τις περισσότερες παραβάσεις με 599.
- Η εκστρατεία στοχεύει στην αλλαγή της οδηγικής συμπεριφοράς, όχι μόνο στην επιβολή κυρώσεων.
- Οι έλεγχοι της Ελληνικής Αστυνομίας θα συνεχιστούν με αμείωτη ένταση.
Η Ελληνική Αστυνομία ανακοίνωσε ότι πάνω από 1.200 παραβάσεις βεβαιώθηκαν την 21η εβδομάδα της εκστρατείας «Μηδενική ανοχή στη μη χρήση κράνους», από τις 17 έως τις 23 Νοεμβρίου 2025. Οι έλεγχοι, που πραγματοποιήθηκαν σε όλη τη χώρα, στόχευαν στην καθολική συμμόρφωση οδηγών και επιβατών δικύκλων, καθώς και χρηστών Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (Ε.
Π.Η.Ο.), με τις αυστηρότερες διατάξεις του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Ν. 5209/2025), σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου Ελληνικής Αστυνομίας.
Η εκστρατεία της Ελληνικής Αστυνομίας «Μηδενική ανοχή στη μη χρήση κράνους» αποτελεί συνέχεια μιας εντατικής προσπάθειας για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, η οποία ξεκίνησε με τη θέσπιση του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Ν. 5209/2025). Αυτή η πρωτοβουλία στοχεύει στην αλλαγή της οδηγικής κουλτούρας και όχι απλώς στην επιβολή κυρώσεων, αναγνωρίζοντας το κράνος ως ζωτικής σημασίας μέτρο προστασίας.
Οι έλεγχοι και τα στοιχεία της 21ης εβδομάδας
Κατά το διάστημα από 17 έως 23 Νοεμβρίου 2025, οι υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας διενήργησαν 16.611 ελέγχους σε όλη την επικράτεια. Από αυτούς τους ελέγχους, βεβαιώθηκαν συνολικά 1.105 παραβάσεις σε οδηγούς, εκ των οποίων οι 48 αφορούσαν εργαζόμενους σε υπηρεσίες διανομής, ενώ καταγράφηκαν και 126 παραβάσεις σε επιβάτες δικύκλων και Ε.
Π.Η.Ο. Οι εντατικοί αυτοί έλεγχοι αποτελούν μέρος του Κατευθυντήριου Επιχειρησιακού Σχεδίου Τροχαίας, με ιδιαίτερη έμφαση στους επαγγελματίες διανομείς και τους εργοδότες τους.
Πιο συγκεκριμένα, οι 906 παραβάσεις αφορούσαν οδηγούς δικύκλων (με 48 διανομείς), οι 122 επιβάτες δικύκλων και οι 199 οδηγούς Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (Ε.Π.Η.Ο.). Αυτή η κατανομή υπογραμμίζει την ευρεία στόχευση της εκστρατείας, καλύπτοντας όλες τις κατηγορίες χρηστών που είναι υποχρεωμένοι να φορούν κράνος.
Περιφερειακή κατανομή των παραβάσεων
Η γεωγραφική ανάλυση των παραβάσεων δείχνει σημαντικές διαφοροποιήσεις. Η Αττική κατέγραψε τον υψηλότερο αριθμό με 599 παραβάσεις, γεγονός που αντικατοπτρίζει την αυξημένη κυκλοφορία δικύκλων στην πρωτεύουσα. Ακολούθησαν η Δυτική Ελλάδα με 92 παραβάσεις, η Κρήτη με 91 και η Θεσσαλονίκη με 75.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στα Ιόνια Νησιά βεβαιώθηκαν 52 παραβάσεις, ενώ η Πελοπόννησος κατέγραψε επίσης 52 παραβάσεις.
Αυτό που ανησυχεί τους αναλυτές της οδικής ασφάλειας είναι η συνεχιζόμενη ανυπακοή σε βασικά μέτρα προστασίας, παρά την εντατικοποίηση των ελέγχων και τις σαφείς ενημερωτικές δράσεις. Η επίμονη εμφάνιση παραβάσεων σε όλες τις περιφέρειες υποδηλώνει την ανάγκη για ακόμη πιο στοχευμένες παρεμβάσεις και εκπαιδευτικές καμπάνιες, πέρα από την απλή επιβολή προστίμων.
Οι αυστηρές κυρώσεις του νέου Κ.Ο.Κ.
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (Ν. 5209/2025) έχει θεσπίσει πολύ αυστηρότερες ποινές για τη μη χρήση κράνους, στέλνοντας ένα σαφές μήνυμα μηδενικής ανοχής. Συγκεκριμένα, ο οδηγός δικύκλου που δεν φορά κράνος τιμωρείται με πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδήγησης για 30 ημέρες.
Οι ίδιες κυρώσεις ισχύουν και για τον οδηγό που δεν μεριμνά για την ασφάλεια του επιβάτη του.
Για τον επιβάτη δικύκλου, το πρόστιμο ανέρχεται επίσης στα 350 ευρώ. Όσον αφορά τους οδηγούς Ε.Π.Η.Ο., το πρόστιμο είναι 30 ευρώ. Η Ελληνική Αστυνομία υπενθυμίζει ότι σε περιπτώσεις υποτροπής, οι ποινές αυτές αυξάνονται σημαντικά, τονίζοντας την αποφασιστικότητα της Πολιτείας να επιβάλει την τήρηση των κανόνων.
Ο στόχος της εκστρατείας και η συνέχεια
Η Ελληνική Αστυνομία ξεκαθαρίζει ότι ο πρωταρχικός στόχος της εκστρατείας δεν είναι η επιβολή κυρώσεων, αλλά η αλλαγή της αντίληψης των οδηγών και επιβατών. Η χρήση πιστοποιημένου κράνους θεωρείται στοιχειώδες μέτρο προστασίας της ζωής και όχι απλώς ένα αξεσουάρ.
Η αστυνομική παρουσία στους δρόμους θα παραμείνει ισχυρή και συνεπής, με στόχο την καθολική εφαρμογή της υποχρεωτικής χρήσης κράνους και την εδραίωση μιας πιο υπεύθυνης οδηγικής συμπεριφοράς.
Το μήνυμα είναι σαφές: το κράνος σώζει ζωές. Η συνεχής προσπάθεια της Ελληνικής Αστυνομίας αποσκοπεί στη δημιουργία ενός ασφαλέστερου οδικού περιβάλλοντος για όλους, με την ενεργό συμμετοχή και συμμόρφωση των πολιτών να αποτελεί τον κρισιμότερο παράγοντα επιτυχίας.
Συμβουλές για την οδική ασφάλεια με δίκυκλο
- Να φοράτε πάντα πιστοποιημένο κράνος, ακόμα και για μικρές αποστάσεις.
- Βεβαιωθείτε ότι και ο συνεπιβάτης σας φοράει κράνος, καθώς έχετε την ευθύνη.
- Τηρείτε τους κανόνες του Κ.Ο.Κ. για την ασφάλεια όλων των χρηστών του οδικού δικτύου.
- Ενημερωθείτε για τις αλλαγές στον νέο Κ.Ο.Κ. και τις αυστηρότερες ποινές.
- Να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί ως οδηγοί Ε.Π.Η.Ο., καθώς οι κίνδυνοι είναι αυξημένοι.