Μαθητές του μειονοτικού γυμνασίου και λυκείου της Ξάνθης προχώρησαν σε κατάληψη απαιτώντας σειρά αλλαγών για τη λειτουργία του σχολείου, ενώ πίσω από την κίνηση εκδηλώνονται εντάσεις μεταξύ ενηλίκων με πολιτικές απολήξεις. Στο πλαίσιο αυτό οι νεαροί διατυπώνουν αιτήματα όπως ασφαλές και σύγχρονο κτίριο και κάλυψη των κενών εκπαιδευτικών, ενώ η κατάσταση συνοδεύεται από δημόσιες αντιπαραθέσεις, μεταξύ άλλων με την τοπική διοίκηση του σχολείου και τις αρχές μαθητική κατάληψη Ξάνθη.
Αιτήματα των μαθητών
Στον κατάλογο των διεκδικήσεων περιλαμβάνονται εκπαιδευτικά και οργανωτικά σημεία, όπως η εισαγωγή εθνικού απολυτηρίου και η βελτίωση των υποδομών, ενώ εμφανίζονται και αιτήματα με κοινωνικό πρόσημο, όπως η απαγόρευση των ιδιωτικών πανεπιστημίων, που συμπεριλήφθηκαν στη σχετική λίστα.
Οι μαθητές ζητούν επίσης μέτρα που αφορούν την ποιότητα της καθημερινότητας στο σχολείο, σε ένα πλαίσιο που συνδέεται με ευρύτερα εκπαιδευτικά αιτήματα αιτήματα μαθητών Ξάνθη.
Σε ειδικό σημείο της λίστας οι μαθητές ζητούν κανόνες ασφαλείας που να διασφαλίζουν γρήγορη αποχώρηση σε έκτακτα περιστατικά, επισημαίνοντας ότι σε περίπτωση σεισμού ή πυρκαγιάς τα παιδιά πρέπει να βγαίνουν «χωρίς χάσιμο χρόνου». Παράλληλα ζητούν την επαναφορά ή τον εκσυγχρονισμό εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, όπως οι εκδρομές με διανυκτέρευση, θέμα που οι ίδιοι θεωρούν σημαντικό για το σχολικό πρόγραμμα εκδρομές με διανυκτέρευση.
Διαμάχη για τη διαχείριση
Την ίδια ώρα η περιφερειακή διευθύντρια Εκπαίδευσης Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, Μαίρη Κοσμίδου, στρέφει τα βέλη της κατά των μελών της σχολικής εφορείας του μειονοτικού γυμνασίου – λυκείου, επισημαίνοντας ότι μένουν παρανόμως εντός της σχολικής μονάδας, όπως τόνισε στην «Κ».
Η αντιπαράθεση εστιάζεται στη διαχείριση του κτιρίου και στη συμμόρφωση της εφορείας με τις υποχρεώσεις της, ενώ τα επιχειρήματα των πλευρών ανταλλάσσονται σε δημόσιο επίπεδο σχολική εφορεία διαφωνία.
Αντίθετα, η σχολική εφορεία εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία υποστηρίζει ότι κατά τη διάρκεια των εργασιών ανακαίνισης εκκενώθηκε το γραφείο της και ότι σήμερα στους ίδιους τους διαχειριστές δεν επιτρέπεται η είσοδος στο χώρο, καταγγέλλοντας παράνομη εκκένωση και περιορισμούς στην πρόσβαση.
Η δημόσια αντιπαράθεση περιλαμβάνει νομικές και διοικητικές αξιώσεις που παραμένουν ανεπίλυτες ανακοίνωση σχολικής εφορείας.
Νομοθεσία και ιδιοκτησιακά
Το νομικό καθεστώς του σχολείου μεταβλήθηκε με τον νόμο 4563/2018, που άλλαξε τον χαρακτήρα του μειονοτικού γυμνασίου – λυκείου και κατήργησε το προηγούμενο ιδρυτικό πλαίσιο, με συνέπειες στη σχέση ιδιοκτησίας και στη διοικητική ευθύνη. Η μεταβολή αυτή εξηγεί σε μεγάλο βαθμό γιατί σήμερα δεν υπάρχει ιδιώτης ιδρυτής που να διατηρεί δικαίωμα στέγασης και γιατί προκύπτουν διενέξεις γύρω από την κατοχή του κτιρίου νόμος 4563/2018 μεταβολή.
Ιστορικά το σχολείο είχε ιδρυθεί το έτος ίδρυσης 1964 από ιδιώτη, ενώ η Συνθήκη της Λωζάννης αναφέρεται αποκλειστικά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, χωρίς ρητή πρόβλεψη για μειονοτικά γυμνάσια ή λύκεια. Η αλλαγή στη νομική εικόνα καθόρισε και τη σημερινή κατανομή ευθυνών μεταξύ κράτους και σχολικής εφορείας Συνθήκη της Λωζάννης.
Υποδομές και χρηματοδότηση
Για την εγκατάσταση του σχολείου παραχωρήθηκε από το ελληνικό κράτος το κτίριο του παλαιού γυμνασίου θηλέων της Ξάνθης, αλλά λόγω αύξησης μαθητών η λειτουργία έγινε εκ περιτροπής πρωί απόγευμα, με συνέπεια επιπλέον πιέσεις στις υποδομές. Παράλληλα υπήρξε παραχώρηση ενός κοντινού βακουφικού κτιρίου, για το οποίο όμως η σχολική εφορεία κατηγορείται ότι δεν κατέβαλε τα μισθώματα κρατική παραχώρηση κτιρίου.
Σήμερα το οίκημα του σχολείου περιήλθε στο υπουργείο Παιδείας ως αποκλειστικό διαχειριστή και φέτος δόθηκαν περίπου 350.000 ευρώ για εργασίες ανακαίνισης, ενώ καταγράφονται επιμέρους παραλείψεις στη συντήρηση από την πλευρά της εφορείας. Η οικονομική διάσταση και οι εκκρεμότητες με τη Διαχειριστική Επιτροπή Μουσουλμανικής Περιουσίας συνθέτουν το υλικό πλαίσιο της σύγκρουσης ανακαίνιση 350000 ευρώ.
Η κατάληψη στην Ξάνθη λειτουργεί ταυτόχρονα ως έκφραση μαθητικών διεκδικήσεων και ως πεδίο αντιπαραθέσεων μεταξύ φορέων διαχείρισης, με επιπτώσεις στην καθημερινότητα και την ασφάλεια των μαθητών, ενώ οι τοπικές αρχές και οι εμπλεκόμενοι φορείς καλούνται να διαχειριστούν τόσο τα τεχνικά όσο και τα νομικά ζητήματα που προέκυψαν μαζί με το πρόσφατο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο και τις πολιτικές προεκτάσεις της κίνησης.