Το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε την αίτηση αναγνώρισης χρόνου υπηρεσίας για υπάλληλο που είχε τεθεί σε αργία, κρίνοντας ότι η παραγραφή της πειθαρχικής δίωξης δεν ισοδυναμεί με αθώωση και δεν μετατρέπει την περίοδο σε συντάξιμη υπηρεσία. Συγκεκριμένα, αυτοδίκαιη αργία που προέκυψε από επιβολή πειθαρχικής ποινής δεν αναγνωρίστηκε, ενώ παράλληλα έγινε δεκτό μόνο το αίτημα για επίδομα τέκνων. συντάξιμος χρόνος αργίας
Θέση του Ελεγκτικού Συνεδρίου
Σύμφωνα με την απόφαση 403/2025, ο εκπαιδευτικός που είχε απουσιάσει επανειλημμένα από τα καθήκοντά του ζήτησε να προσμετρηθούν οι περίοδοι αυτές στη σύνταξη, υποστηρίζοντας ότι η πειθαρχική δίωξη έληξε λόγω παραγραφής. Ωστόσο, το Δικαστήριο τόνισε ότι η παραγραφή δεν επιφέρει νομική αθώωση και επομένως δεν αναιρεί το ότι δεν παρείχεται υπηρεσία κατά τα επίδικα διαστήματα. απόφαση 403/2025
Στην απόφαση επισημάνθηκε ότι ο χρόνος της αργίας παραμένει εκτός υπολογισμού για σύνταξη εφόσον ο υπάλληλος δεν παρείχε υπηρεσία, ακόμα και αν η διαδικασία που οδήγησε στην αργία διακοπεί λόγω χρόνου. Οι δικαστές υπογράμμισαν την ανεξαρτησία μεταξύ της ποινικής-πειθαρχικής εξέλιξης και της πραγματικής παρουσίας στην υπηρεσία, ως κεντρικό στοιχείο για την προσμέτρηση σύνταξης. πειθαρχική δίωξη
Αργία και δικαιολογημένη απουσία
Η απόφαση διακρίνει σαφώς μεταξύ ακύρωσης διοικητικής απόφασης και πραγματικής επιστροφής του υπαλλήλου στην υπηρεσία, επισημαίνοντας ότι όταν μια απόφαση παύσης ανακαλείται, ο ίδιος ο υπάλληλος οφείλει να παρουσιαστεί εντός εύλογου χρόνου για να θεωρηθεί ότι έχει επανέλθει.
Η μη προσέλευση χαρακτηρίζεται ως αδικαιολόγητη απουσία και αποκλείει την αναγνώριση χρόνου για σύνταξη. επανέναρξη στην υπηρεσία
Ακόμη και στην περίπτωση που προηγούμενες πειθαρχικές αποφάσεις ακυρωθούν από το Συμβούλιο της Επικρατείας, το Ελεγκτικό Συνέδριο κράτησε τη γραμμή ότι η μη ανάληψη καθηκόντων μετά την ακύρωση εμποδίζει την αναγνώριση ως πραγματική υπηρεσία. Η διάκριση αυτή έχει άμεση επίπτωση στην πρόκριση χρόνων για υπολογισμό σύνταξης.
Συμβούλιο της Επικρατείας
Αποφάσεις για οικογενειακή παροχή
Στο σκέλος της έφεσης που αφορούσε το επίδομα τέκνων, το Ελεγκτικό Συνέδριο έκανε δεκτό ότι ο συνταξιούχος δικαιούται επίδομα για δύο τέκνα, επειδή κατά την έναρξη καταβολής της σύνταξης και τα δύο πληρούσαν τις νόμιμες προϋποθέσεις φοίτησης. Η κρίση αυτή αναγνώρισε συγκεκριμένα οικογενειακή παροχή δύο τέκνων και ανέτρεψε το αντίστοιχο τμήμα της διοικητικής πράξης. επίδομα τέκνων
Συνεπώς, το βασικό αίτημα για αναγνώριση πρόσθετης συντάξιμης υπηρεσίας απορρίφθηκε, ενώ μόνο το μέρος που αφορούσε την καταβολή του επιδόματος τέκνων ακυρώθηκε. Η απόφαση διαχώρισε τα δύο ζητήματα με διακριτό νομικό σκεπτικό, διασφαλίζοντας ότι οι κανόνες για σύνταξη και παροχές εφαρμόζονται ανεξάρτητα. αναγνώριση πρόσθετης υπηρεσίας
Πρακτικές συνέπειες για δημοσίους υπαλλήλους
Η πρακτική συνέπεια της απόφασης είναι ότι υπάλληλοι που τελούν σε αργία δεν βλέπουν αυτόματα αναδρομική αναγνώριση χρόνου για σύνταξη εάν η δίωξη λήξει λόγω παραγραφής, καθώς ο χρόνος απουσίας δεν θεωρείται παρεχόμενη υπηρεσία. Επισημαίνεται ότι η υπόθεση αφορά εκπαιδευτικό δημόσιου τομέα αλλά η ερμηνεία μπορεί να εφαρμοστεί ευρύτερα σε δημόσιους υπαλλήλους. δημόσιοι υπάλληλοι
Για τους ενδιαφερόμενους το κρίσιμο στοιχείο παραμένει η φυσική παρουσία στην υπηρεσία και η τήρηση των προβλεπόμενων διαδικασιών μετά την ανάκληση αποφάσεων, καθώς αυτός ο παράγοντας κρίνει τον χαρακτήρα της περιόδου ως χρόνο πραγματικής υπηρεσίας για σύνταξη.