Το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης φέρνει σειρά ρυθμίσεων που σχολίασε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, με έμφαση στην αναπροσαρμογή των διαδικασιών γνωστοποίησης συγκεντρώσεων. Στο επίκεντρο βρίσκεται η κατάργηση της 30ήμερης προθεσμίας για την υποβολή γνωστοποιήσεων, ενώ η Αρχή υπογραμμίζει ότι ο βασικός κορμός των επιχειρηματικών υποχρεώσεων παραμένει σταθερός, και παράλληλα εισηγείται βελτιώσεις στις ελεγκτικές διαδικασίες γνωστοποίηση συγκεντρώσεων για μεγαλύτερη σαφήνεια.
Αλλαγές στη γνωστοποίηση συγκεντρώσεων
Η προτεινόμενη διάταξη εναρμονίζει την εθνική ρύθμιση με το ενωσιακό πλαίσιο, όπου δεν υπάρχει αντίστοιχο χρονικό όριο, και στοχεύει στην αποκατάσταση ασφάλειας δικαίου στις επιχειρηματικές συγχωνεύσεις. Η Επιτροπή τονίζει ότι η ουσία της υποχρέωσης παραμένει όπως ίσχυε μέχρι σήμερα, χωρίς μεταβολή στις θεμελιώδεις αρμοδιότητες, ενώ οι σχετικές μεταβολές εισάγουν μεγαλύτερη ευελιξία στη διαδικασία.
Παράλληλα, το σχέδιο προβλέπει ότι οι προβλεπόμενες προθεσμίες δεν θα ξεκινούν όταν τα έντυπα είναι ελλιπή, ώστε να εξασφαλίζεται η πληρότητα των στοιχείων και η αξιόπιστη αξιολόγηση των συγκεντρώσεων. Η πρόταση αυτή συνοδεύεται από μέτρα που διατηρούν την υποχρέωση αναστολής υλοποίησης έως την έκδοση σχετικής απόφασης, ενώ προωθούνται διαδικαστικές βελτιώσεις που διευκολύνουν την αξιολόγηση ελλιπώς συμπληρωμένα έντυπα.
Κυρώσεις και εξουσίες ελέγχου
Στο κεφάλαιο των κυρώσεων το νομοσχέδιο εισάγει ρητή δυνατότητα επιβολής προστίμων μέχρι 1% του παγκόσμιου κύκλου εργασιών σε περιπτώσεις άρνησης παροχής πληροφοριών ή παρεμπόδισης επιτόπιων ελέγχων, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της οδηγίας ECN+. Η ρύθμιση στοχεύει στην ενίσχυση της συμμόρφωσης χωρίς να επεκτείνει υπέρμετρα υφιστάμενες αρμοδιότητες της Αρχής Οδηγία ECN+.
Επιπλέον, προβλέπεται αναβάθμιση των τεχνολογικών μέσων της Αρχής προς χρήση εργαλείων εξόρυξης δεδομένων και τεχνητής νοημοσύνης για την ανίχνευση αθέμιτων πρακτικών, ενώ θα δίνεται πλήρης πρόσβαση στα μητρώα δημοσίων συμβάσεων για ενίσχυση των ελέγχων.
Η στοχοθέτηση αυτή αποσκοπεί στον έγκαιρο εντοπισμό προβλημάτων στις δημόσιες συμβάσεις με χρήση σύγχρονων εργαλείων και ψηφιακών πηγών εξόρυξη δεδομένων.
Χρηματοδότηση και ανθρώπινο δυναμικό
Το προσχέδιο διευκρινίζει τη βάση υπολογισμού του ανταποδοτικού τέλους 1‰ υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού και επισημαίνει ότι απαλλαγές από άλλα τέλη δεν επηρεάζουν την εφαρμογή του, με αναφορά στην ιστορία εφαρμογής του από το 2000 ως σταθερή πηγή εσόδων.
Η Αρχή τονίζει ότι το ανταποδοτικό τέλος 1‰ αποτελεί υφιστάμενη ρύθμιση και βασικό στοιχείο χρηματοδότησης τέλος 1‰.
Τέλος, στο νομοσχέδιο προβλέπεται η θεσμοθέτηση αμειβόμενων θέσεων πρακτικής άσκησης για φοιτητές και ασκούμενους δικηγόρους, με στόχο την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού και την προσέλκυση νέων ειδικοτήτων στην Αρχή. Η εισαγωγή της αμειβόμενης πρακτικής άσκησης εναρμονίζεται με την πρακτική άλλων δημοσίων φορέων και συνοδεύεται από ρυθμίσεις για την επιλογή και εκπαίδευση ασκούμενοι δικηγόροι.