Στελέχη του ομίλου Grimaldi βρίσκονται στο επίκεντρο έρευνας των ιταλικών δικαστικών αρχών, τρία χρόνια μετά την τραγική φωτιά στο επιβατηγό πλοίο «Euroferry Olympia» που κόστισε τη ζωή σε 11 ανθρώπους. Οι κατηγορίες αφορούν απόπειρα δωροδοκίας Ελλήνων δημοσίων λειτουργών και μελών του Λιμενικού Σώματος, με υποσχέσεις για ευνοϊκή μεταχείριση.
Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια της μεγάλης τραγωδίας του 2022, αναδεικνύοντας ένα πλέγμα πιθανών παρατυπιών και παραλείψεων που εκτείνονται πέρα από τις αρχικές αιτίες της πυρκαγιάς. Η έρευνα των ιταλικών αρχών, η οποία βασίζεται σε έγγραφα δικογραφίας και τηλεφωνικές συνομιλίες, υπογραμμίζει την ανάγκη για διαφάνεια και λογοδοσία σε υποθέσεις που αφορούν την ασφάλεια των πολιτών και τη λειτουργία των δημόσιων θεσμών.
Η έρευνα των ιταλικών αρχών και οι κατηγορίες
Οι ιταλικές δικαστικές αρχές ερευνούν στελέχη του ομίλου Grimaldi για απόπειρα δωροδοκίας Ελλήνων δημοσίων λειτουργών και μελών του Λιμενικού Σώματος. Η υπόθεση αφορά «υποσχέσεις» που δόθηκαν μετά τη φωτιά στο «Euroferry Olympia», ανοιχτά της Κέρκυρας, τον Φεβρουάριο του 2022.
Η είδηση δημοσιεύτηκε αρχικά στις 13 Νοεμβρίου στην ιταλική εφημερίδα il Fatto Quotidiano, ενώ έγγραφα της δικογραφίας, γνωστά και στην «Κ», αποκαλύπτουν ότι οι εισαγγελείς της Ρώμης προτείνουν την παραπομπή 17 Ιταλών σε δίκη.
Δύο από τα ανώτερα στελέχη, ένα ανώτερο στέλεχος και ένας τεχνικός σύμβουλος του ομίλου, φέρεται να υπόσχονταν σε Έλληνες δημοσίους λειτουργούς και ανακριτικούς υπαλλήλους του Λιμενικού Σώματος εισιτήρια ποδοσφαιρικών αγώνων και άλλες παροχές. Στόχος ήταν η εξασφάλιση ευνοϊκής μεταχείρισης στην έρευνα για το δυστύχημα.
Το κατηγορητήριο βασίζεται σε υποκλαπείσα τηλεφωνική συνομιλία των δύο ανδρών από τις ιταλικές αρχές. Δεν έχει διευκρινιστεί εάν διεξάγεται αντίστοιχη έρευνα και στην Ελλάδα για αυτό το σκέλος της υπόθεσης, η οποία συνδέεται με ευρύτερα ζητήματα οικονομικής απάτης και παρακώλυσης της δικαιοσύνης.
Οι προειδοποιήσεις για την ασφάλεια και το χρονικό της τραγωδίας
Το «Euroferry Olympia» απέπλευσε τα ξημερώματα της 18ης Φεβρουαρίου 2022 από την Ηγουμενίτσα με προορισμό το Πρίντεζι, μεταφέροντας 239 επιβάτες, 51 μέλη πληρώματος και 185 οχήματα. Περίπου τρεις ώρες μετά τον απόπλου, ξέσπασε φωτιά στο γκαράζ Νο 3. Στο παρελθόν, το συνδικάτο επαγγελματιών οδηγών φορτηγών Ελλάδας είχε προειδοποιήσει για ελλιπείς συνθήκες ασφαλείας στο συγκεκριμένο δρομολόγιο.
Μάλιστα, με επιστολή τους στις 30 Ιουνίου 2017 προς το υπουργείο Ναυτιλίας, είχαν κάνει λόγο για προβλήματα στη στοίβαξη των οχημάτων στα πλοία του ομίλου Grimaldi, επισημαίνοντας ότι «δεν χωράει να περάσει ούτε ένας άνθρωπος 30 κιλών».
Ο ηλεκτρολόγος του πλοίου κατέθεσε ότι ενημερώθηκε αρχικά για φωτιά στο γκαράζ Νο 2 και διέκοψε την τροφοδοσία ρεύματος, ενώ αργότερα ενημερώθηκε για φωτιά και στο κατάστρωμα 3. Ενεργοποίησε το σύστημα ψεκασμού θαλάσσιου ύδατος (drencher) και το σύστημα πυρόσβεσης CO2 στα γκαράζ 1 και 2.
Στις 4.20 π.μ. της 18ης Φεβρουαρίου, ο καπετάνιος φέρεται να έδωσε εντολή εκκένωσης των καμπινών, ενώ η «ομάδα Δέλτα» που συγκροτήθηκε για τη μεταφορά επιβατών αντιμετώπισε προβλήματα, καθώς ο αρχηγός του τρίτου σταθμού δεν ήταν ο ορισμένος, λόγω λήξης σύμβασης.
Οι μαρτυρίες και οι συνέπειες για τους επιβάτες
Οι μαρτυρίες των διασωθέντων είναι συγκλονιστικές. Ένας Τούρκος επιβάτης κατέθεσε ότι είδε μέλη του πληρώματος να προσπαθούν να σβήσουν τη φωτιά με μάνικες, δίνοντας την εντύπωση ότι ήταν σίγουροι πως θα την ελέγξουν. Ωστόσο, «σε λίγα λεπτά σταμάτησαν την προσπάθεια και με φωνές μάς οδήγησαν στις σωσίβιες λέμβους. Όλο αυτό γινόταν με πανικό, δεν υπήρχε οργάνωση και σειρά προτεραιότητας».
Από τις έρευνες στο πλοίο εντοπίστηκαν 11 σοροί, αλλά εκτιμάται ότι οι νεκροί μπορεί να ήταν περισσότεροι, καθώς ενδέχεται να επέβαιναν και άτομα που δεν είχαν καταγραφεί. Δύο ημέρες μετά τη φωτιά, ο 21χρονος Λευκορώσος οδηγός φορτηγού Κιρίλ Κιριλένκα κατόρθωσε να βγει σχεδόν άθικτος, έχοντας περάσει τη νύχτα εγκλωβισμένος στο γκαράζ Νο 1 εν γνώσει μέλους του πληρώματος.
Η κοινή γνώμη και οι αναλυτές του ναυτιλιακού κλάδου εκφράζουν έντονη ανησυχία για την επανάληψη τέτοιων περιστατικών, τονίζοντας την ανάγκη για αυστηρότερους ελέγχους και διαρκή εκπαίδευση του προσωπικού.
Το μέλλον της υπόθεσης και οι δικαστικές εξελίξεις
Το πλοίο ρυμουλκήθηκε αρχικά από τα ανοιχτά της Κέρκυρας στον Αστακό Αιτωλοακαρνανίας και το 2023 στάλθηκε σε διαλυτήριο της Τουρκίας. Στην Ιταλία, οι εισαγγελείς ζητούν την παραπομπή των εμπλεκομένων σε δίκη για μια σειρά κατηγοριών, μεταξύ άλλων για παραλείψεις σε ζητήματα ασφαλείας, ψευδείς καταθέσεις και παρακώλυση της Δικαιοσύνης.
Οι δικαστικές εξελίξεις αναμένονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς θα καθορίσουν το εύρος των ευθυνών και τις συνέπειες για τους εμπλεκόμενους, θέτοντας ένα προηγούμενο για την ασφάλεια των θαλάσσιων μεταφορών και την πάταξη της διαφθοράς, όπως και σε άλλες μεγάλες δικαστικές υποθέσεις.