Οι ελληνικές αρχές, με τη συμμετοχή της Αστυνομίας και του Λιμενικού Σώματος, έχουν ενταχθεί στην παγκόσμια έρευνα για τις μυστηριώδεις εκρήξεις μαγνητικών βομβών σε δεξαμενόπλοια, πολλά εκ των οποίων είναι ελληνικών συμφερόντων. Συνολικά έξι τάνκερ έχουν πληγεί από τις αρχές του έτους, όλα έχοντας φορτώσει ρωσικό πετρέλαιο, με τις πληροφορίες να υποδεικνύουν επιχειρήσεις σαμποτάζ.
Η εμπλοκή των ελληνικών αρχών και η ιταλική έρευνα
Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια μιας σειράς περιστατικών σαμποτάζ που έχουν πλήξει τη ναυτιλιακή βιομηχανία τους τελευταίους μήνες, εγείροντας σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια των θαλάσσιων μεταφορών και τις γεωπολιτικές εντάσεις που επηρεάζουν τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες.
Για τη μυστηριώδη υπόθεση, επίσημη δικαστική έρευνα διατάχθηκε αρχικά στην Ιταλία, μετά την έκρηξη που σημειώθηκε στις 15 Φεβρουαρίου στο ελληνικών συμφερόντων πλοίο «Seajewel» στο λιμάνι της Σαβόνα. Στην υπόθεση έχουν εμπλακεί η Διεύθυνση Ασφάλειας του Λιμενικού (ΔΑΠΘΑΣ) και η Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών (ΔΕΕ) της Ελληνικής Αστυνομίας, παρέχοντας συνδρομή στις ιταλικές δικαστικές αρχές.
Χρονολόγιο των επιθέσεων και τα κοινά χαρακτηριστικά
Οι επιθέσεις ξεκίνησαν στις 17 Ιανουαρίου, όταν το ελληνικών συμφερόντων δεξαμενόπλοιο «Seacharm» δέχθηκε επίθεση ανοικτά του λιμανιού Τζεϊχάν της Τουρκίας. Ακολούθησαν εκρήξεις στο «Grace Ferrum» στις αρχές Φεβρουαρίου ανοικτά της Λιβύης και στο «Koala» στις 9 Φεβρουαρίου στο ρωσικό λιμάνι Ουστ Λούγκα.
Η έκρηξη στο «Seajewel» στην Ιταλία στις 15 Φεβρουαρίου ήταν ένα από τα σημαντικότερα περιστατικά.
Δύο ακόμη παρόμοια περιστατικά καταγράφηκαν στις 27 Ιουνίου με στόχο το ελληνικών συμφερόντων πλοίο «Vilamoura» ανοικτά της Λιβύης και στις 6 Ιουλίου στο πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου αερίου «Eco Wizard» στο ρωσικό λιμάνι Ουστ Λούγκα. Το κοινό χαρακτηριστικό όλων των πληγέντων δεξαμενόπλοιων είναι ότι είχαν φορτώσει πετρέλαιο από ρωσικά λιμάνια, όπως το Νοβοροσίσκ και το Ουστ Λούγκα, σε πρόσφατα δρομολόγιά τους.
Οι εκτιμήσεις των εταιρειών ναυτικής ασφάλειας
Σε εσωτερικές αναφορές τους, εταιρείες ναυτικής ασφάλειας, όπως η ελληνική «Διάπλους», αποδίδουν τα περιστατικά σε «συντονισμένη επιχείρηση σαμποτάζ» που στοχεύει πλοία τα οποία μεταφέρουν ρωσικό αργό πετρέλαιο. Τα αυτοψιακά ευρήματα υποδεικνύουν ότι οι εκρήξεις προκλήθηκαν από σοβιετικού τύπου μαγνητικές βόμβες, γνωστές ως BPM-1 και BPM-2.
Αυτό που ανησυχεί ιδιαίτερα τους αναλυτές ναυτικής ασφάλειας είναι η συστηματικότητα και ο προφανής στόχος των επιθέσεων, υποδεικνύοντας μια συντονισμένη προσπάθεια να διαταραχθούν οι θαλάσσιες μεταφορές ρωσικού πετρελαίου, με πιθανές ευρύτερες οικονομικές και γεωπολιτικές επιπτώσεις.
Οι πληροφορίες συνδέουν τα περιστατικά με επιχειρήσεις σαμποτάζ των μυστικών υπηρεσιών της Ουκρανίας.
Το πόρισμα της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών
Η επίσημη έρευνα για την έκρηξη στο «Seajewel» της ναυτιλιακής εταιρείας Thenamaris βρίσκεται σε εξέλιξη, με το πλοίο να έχει επιστρέψει στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά για επισκευή. Κατά την παραμονή του, Ιταλοί αστυνομικοί και στελέχη της Ασφάλειας του Λιμενικού πραγματοποίησαν αυτοψία, συλλέγοντας υπολείμματα του μηχανισμού που εξερράγη.
Τα στοιχεία αυτά έχουν διαβιβαστεί στη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών της ΕΛ.ΑΣ., η οποία αναμένεται να υποβάλει το τελικό της πόρισμα το επόμενο διάστημα. Το πόρισμα θα προσδιορίσει με μέγιστη δυνατή ακρίβεια τα χαρακτηριστικά του μηχανισμού που προκάλεσε τρύπα στο κύτος του πλοίου και θα σταλεί μέσω δικαστικού διαύλου στην Ιταλία, η οποία έχει την ευθύνη της συνολικής έρευνας.