Ο Δήμος Αθηναίων παρουσιάζει σήμερα έναν νέο Κανονισμό Κυκλοφορίας και Στάθμευσης για τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (Ε.Π.Η.Ο.), όπως τα ηλεκτρικά πατίνια και ποδήλατα. Το σχέδιο στοχεύει στην αντιμετώπιση της άναρχης στάθμευσης, της επικίνδυνης οδήγησης και της κατάληψης του δημόσιου χώρου, προβλήματα που έχουν ενταθεί τα τελευταία χρόνια στην πρωτεύουσα.
Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια μιας αυξανόμενης ανησυχίας για την ασφάλεια των πεζών και την λειτουργικότητα του δημόσιου χώρου, καθώς η ραγδαία εξάπλωση των Ε.Π.Η.Ο. τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργήσει ένα πλέγμα προκλήσεων στην αστική κινητικότητα της πρωτεύουσας.
Η ανάγκη για ρύθμιση της μικροκινητικότητας
Η ολοένα αυξανόμενη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών και ποδηλάτων στην Αθήνα έχει προκαλέσει σημαντικές πιέσεις στον δημόσιο χώρο, επηρεάζοντας την καθημερινότητα των πεζών, των ΑμεΑ και των ποδηλατών. Παρά το υφιστάμενο γενικό πλαίσιο, οι παραβάσεις παραμένουν συχνές, καθιστώντας επιτακτική την ανάγκη για σαφείς κανόνες κυκλοφορίας και στάθμευσης.
Η πρωτοβουλία του Δήμου Αθηναίων για ένα νέο σχέδιο διαχείρισης των ηλεκτρικών πατινιών, όπως και οι ευρύτερες προσπάθειες για την αντιμετώπιση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, στοχεύει στη διασφάλιση της οδικής ασφάλειας και της προσβασιμότητας για όλους τους πολίτες, εντάσσοντας πιο ομαλά τα Ε.
Π.Η.Ο. στο αστικό περιβάλλον.
Οι βασικές ρυθμίσεις του νέου κανονισμού
Ο νέος κανονισμός περιλαμβάνει μια σειρά από συγκεκριμένες διατάξεις που αφορούν τόσο την κυκλοφορία όσο και τη στάθμευση των Ε.Π.Η.Ο., επιχειρώντας να θέσει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο λειτουργίας.
Ρυθμίσεις για την κυκλοφορία
Ο Δήμος Αθηναίων οριοθετεί πλέον ξεκάθαρες ζώνες όπου επιτρέπεται ή απαγορεύεται η χρήση των Ε.Π.Η.Ο., με γνώμονα την ασφάλεια όλων των χρηστών. Συγκεκριμένα, απαγορεύεται η κυκλοφορία σε ολόκληρη την περιοχή πέριξ της Ακρόπολης και του ιστορικού κέντρου, στα άλση, καθώς και στους πεζοδρόμους της Ερμού και της Αιόλου.
Επιπλέον, ορίζεται όριο ταχύτητας «πεζού», δηλαδή 6 χλμ/ώρα, σε περιοχές όπως ο Ψυρρής, ο πεζόδρομος του Κεραμεικού και κάθε κοινόχρηστος χώρος. Απαγορεύεται επίσης η κίνηση σε πεζοδρόμια, ενώ οι χρήστες οφείλουν να τα μεταφέρουν πεζοί. Τέλος, δεν επιτρέπεται η χρήση τους σε δρόμους με επιτρεπόμενη ταχύτητα άνω των 50 χλμ/ώρα, καθώς και σε επιπλέον οδικά τμήματα που θα ορίζει ο Δήμος.
Στάθμευση: Νέοι κανόνες για πολίτες και εταιρείες
Για τους ιδιώτες χρήστες, προβλέπεται υποχρεωτική διασφάλιση ελεύθερης διέλευσης 1,5 μέτρου για τους πεζούς. Απαγορεύεται η στάθμευση σε ακτίνα 20 μέτρων από αρχαιολογικούς χώρους, καθώς και σε ράμπες ΑμεΑ, διαβάσεις και εισόδους κτιρίων. Όσον αφορά τις εταιρείες μίσθωσης, η στάθμευση επιτρέπεται αποκλειστικά σε 124 ειδικές θέσεις που έχει χωροθετήσει ο Δήμος σε όλες τις Δημοτικές Κοινότητες, συνολικής χωρητικότητας 1.574 θέσεων.
Οι εταιρείες θα καταβάλουν ετήσια χρέωση ανά θέση, η οποία κυμαίνεται από 60 έως 120 ευρώ.
Διαδικασία αδειοδότησης εταιρειών
Ο Δήμος προβλέπει μια νέα διαδικασία για τη χορήγηση αδειών στάθμευσης, η οποία περιλαμβάνει την κατάθεση αίτησης και ετήσια αξιολόγηση για την κατανομή των θέσεων. Στόχος είναι η αποφυγή στρεβλώσεων ανταγωνισμού, με μέγιστο ποσοστό διεκδίκησης έως τα 2/5 των θέσεων κάθε ζώνης.
Η διαμόρφωση και διαγράμμιση των θέσεων θα γίνεται υπό δημοτική επίβλεψη. Αυτή η προσέγγιση είναι ένα βήμα προς την καλύτερη οργάνωση των υπηρεσιών μικροκινητικότητας, όπως είχε συζητηθεί και στο παρελθόν σχετικά με το σχέδιο διαχείρισης ηλεκτρικών πατινιών.
Αυτό που ανησυχεί τους αναλυτές της αστικής ανάπτυξης είναι η δυνατότητα εφαρμογής και η αποτελεσματικότητα των ελέγχων, καθώς παρόμοια μέτρα σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις έχουν συχνά συναντήσει δυσκολίες στην πλήρη τήρησή τους. Η επιτυχία του μέτρου θα κριθεί από την συνεργασία πολιτών και εταιρειών.
Κυρώσεις και έλεγχος: Ενίσχυση της εφαρμογής
Ο νέος κανονισμός συνοδεύεται από ένα ενισχυμένο πλαίσιο ελέγχων και κυρώσεων. Θα εφαρμόζονται πρόστιμα και ποινές του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ενώ προβλέπεται η δυνατότητα απομάκρυνσης παράνομα σταθμευμένων οχημάτων. Όλα τα Ε.Π.Η.Ο. θα φέρουν μοναδικό σειριακό αριθμό και θα τηρείται Μητρώο.
Η παρακολούθηση θέσεων και κίνησης θα γίνεται σε πραγματικό χρόνο μέσω λογισμικού της ΔΑΕΜ Α.Ε., ενώ οι έλεγχοι θα διενεργούνται από τη Δημοτική Αστυνομία και την ΕΛΑΣ σε ταχύτητα και ζώνες κίνησης. Η δυνατότητα άρσης οχημάτων από τον μηχανισμό καθαριότητας του Δήμου ενισχύει την αποτελεσματικότητα των μέτρων.
Πώς θα αλλάξει η αστική κινητικότητα στην Αθήνα;
Η εφαρμογή του νέου κανονισμού αναμένεται να επιφέρει σημαντικές αλλαγές στην αστική κινητικότητα της Αθήνας, με στόχο την βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και την ομαλότερη συνύπαρξη όλων των μέσων μεταφοράς. Παρόλο που η Αθήνα αντιμετωπίζει ήδη σοβαρά προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης, η οργάνωση της μικροκινητικότητας μπορεί να συμβάλει στην αποσυμφόρηση του κέντρου και στην προώθηση πιο βιώσιμων μετακινήσεων.
Η επιτυχία του εγχειρήματος θα εξαρτηθεί από την ενεργή συμμετοχή των πολιτών και την αυστηρή εφαρμογή των κανόνων, περιορίζοντας φαινόμενα όπως η κατάχρηση κοινόχρηστου χώρου.