Το Υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει την πιλοτική εισαγωγή του διετούς προγράμματος International Baccalaureate (IB) σε 13 δημόσια Πρότυπα, Μουσικά και Καλλιτεχνικά Λύκεια από την επόμενη σχολική χρονιά. Αυτή η πρωτοβουλία θα προσφέρει στους αποφοίτους τη δυνατότητα εισαγωγής στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια χωρίς τη συμμετοχή στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, σηματοδοτώντας μια σημαντική αλλαγή στο εκπαιδευτικό τοπίο.
Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια των προσπαθειών για τον εκσυγχρονισμό της ελληνικής εκπαίδευσης και την παροχή εναλλακτικών οδών πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ευθυγραμμίζοντας το σύστημα με διεθνή πρότυπα. Η εισαγωγή του διεθνώς αναγνωρισμένου προγράμματος IB στο δημόσιο σχολείο στοχεύει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των Ελλήνων μαθητών και την προσφορά ευρύτερων ακαδημαϊκών επιλογών, πέρα από το παραδοσιακό πλαίσιο των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Το νέο πλαίσιο εισαγωγής στα ελληνικά ΑΕΙ
Η δυνατότητα εισαγωγής στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια για τους αποφοίτους του International Baccalaureate (IB) αποτελεί κεντρικό στοιχείο του σχεδιασμού του Υπουργείου Παιδείας. Το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί πιλοτικά από το σχολικό έτος 2026-2027 σε 13 δημόσια σχολεία, συγκεκριμένα σε 7 Πρότυπα, 1 Πειραματικό, 4 Μουσικά και 1 Καλλιτεχνικό Λύκειο σε Αττική, Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο Κρήτης.
Οι προετοιμασίες έχουν ήδη ξεκινήσει από ομάδα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) σε συνεργασία με Έλληνες ειδικούς και στελέχη του Οργανισμού Διεθνούς Απολυτηρίου (IBO).
Εμπειρογνώμονες του IBO έχουν επισκεφθεί την Ελλάδα, ενώ έχουν ξεκινήσει οι επιμορφώσεις των καθηγητών και η επιλογή των μαθημάτων που θα προσφέρονται. Ο πρόεδρος του ΙΕΠ, Σπύρος Δουκάκης, ο οποίος είναι και επικεφαλής της ομάδας σχεδιασμού, τόνισε στην «Κ» ότι οι εκπρόσωποι του IBO συζητούν με εκπαιδευτικούς, αξιολογούν τις ανάγκες των σχολείων σε εξοπλισμό και προσωπικό, και λαμβάνουν τις απόψεις μαθητών και γονέων.
Στην ομάδα σχεδιασμού μετέχει επίσης εκπρόσωπος ελληνικού ιδιωτικού σχολείου με μακρά πείρα στην υλοποίηση του IB, ενισχύοντας την τεχνογνωσία του εγχειρήματος.
Λεπτομέρειες του προγράμματος IB και οι προϋποθέσεις
Το IB είναι ένα διετές πρόγραμμα σπουδών που απευθύνεται στους μαθητές των τελευταίων τάξεων του λυκείου, με στόχο την προετοιμασία τους για εξειδικευμένες σπουδές σε ξένα ΑΕΙ. Τα μαθήματά του διδάσκονται εξ ολοκλήρου στα αγγλικά και το πρόγραμμα είναι ισότιμο με το ελληνικό απολυτήριο του γενικού λυκείου.
Οι μαθητές έχουν την ευελιξία να επιλέξουν μαθήματα όπως ψυχολογία, πληροφορική, φιλοσοφία, μουσική, τέχνες και θέατρο, τα οποία θα τους βοηθήσουν στις μελλοντικές τους σπουδές. Κατά τη διάρκεια της διετίας, απαιτείται η ολοκλήρωση ερευνητικών εργασιών, προγραμμάτων εθελοντισμού και άλλων δραστηριοτήτων, ενώ η αξιολόγηση γίνεται μέσω εργαστηρίων, εργασιών, προφορικών και γραπτών εξετάσεων που οργανώνονται από τον IBO.
Για την επιτυχή εφαρμογή του προγράμματος, τα 13 προεπιλεγμένα λύκεια πρέπει να λάβουν πιστοποίηση από τον IBO, διαδικασία που αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τον Μάιο του 2026. Κρίσιμες παράμετροι για την πιστοποίηση είναι οι υποδομές των σχολείων, όπως η ύπαρξη βιβλιοθήκης ή πρόσβασης σε ψηφιακές βιβλιοθήκες, η ανανέωση των εργαστηρίων και η ασφάλειά τους, καθώς και η τακτική επίσκεψη ψυχολόγου και η ένταξη σε προγράμματα επαγγελματικού προσανατολισμού.
Αυτή η διαδικασία προσφέρει την ευκαιρία στα υποψήφια σχολεία να βελτιώσουν συνολικά το σχολικό περιβάλλον και την καθημερινή σχολική ζωή όλων των μαθητών.
Οι μαθητές που φοιτούν σήμερα στην Α΄ Λυκείου των 13 αυτών σχολείων θα κληθούν να δηλώσουν το ενδιαφέρον τους για συμμετοχή στο πρόγραμμα IB μετά τις 10 Φεβρουαρίου 2026, έχοντας λάβει τους βαθμούς του πρώτου τετραμήνου. Το ΙΕΠ θα έχει προηγουμένως ενημερώσει τους μαθητές και τους γονείς τους για τη φιλοσοφία και τις δυνατότητες του προγράμματος.
Παράλληλα, έχει ήδη ολοκληρωθεί η πρώτη φάση επιμόρφωσης για 188 εκπαιδευτικούς και συμβούλους εκπαίδευσης, με στόχο την πιστοποίησή τους ως διδασκόντων του IB, μια διεθνώς αναγνωρισμένη πιστοποίηση που τους επιτρέπει να διδάξουν σε οποιοδήποτε πρόγραμμα IB παγκοσμίως.
Ο αντίκτυπος στην πανεπιστημιακή πρόσβαση
Το πιο σημαντικό στοιχείο του σχεδίου είναι η πρόβλεψη για την εισαγωγή των κατόχων IB στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια χωρίς Πανελλαδικές. Συγκεκριμένα, οι πληροφορίες κάνουν λόγο για ένα ποσοστό 2%-3% των θέσεων σε κάθε σχολή, το οποίο θα δοθεί καθ’ υπέρβασιν του αριθμού των εισακτέων μέσω των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Αυτό σημαίνει ότι θα δημιουργηθούν επιπλέον θέσεις αποκλειστικά για τους αποφοίτους του IB, ενισχύοντας τις επιλογές τους για ανώτατες σπουδές στη χώρα. Ένα επιχείρημα υπέρ αυτής της δυνατότητας είναι ότι το IB γίνεται ήδη δεκτό στα ιδιωτικά ΑΕΙ που λειτουργούν από φέτος στην Ελλάδα.
Η ενσωμάτωση μαθημάτων όπως η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία και η Ιστορία στο πρόγραμμα IB είναι καθοριστική, καθώς αυτά είναι απαραίτητα για να θεωρείται το διεθνές απολυτήριο ισότιμο με το συμβατικό απολυτήριο των γενικών λυκείων. Αυτή η πρόβλεψη διασφαλίζει την ακαδημαϊκή αναγνώριση και την ισοτιμία του προγράμματος εντός του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.
Ωστόσο, η αγορά των ιδιαίτερων μαθημάτων IB στα ιδιωτικά σχολεία έχει εκτοξευθεί, με τιμές που αγγίζουν τα 150 ευρώ την ώρα, γεγονός που εγείρει ανησυχίες για την οικονομική επιβάρυνση των οικογενειών και την προσβασιμότητα στο πρόγραμμα.
Αυτό που ανησυχεί τους αναλυτές της εκπαίδευσης είναι ο αριθμός των μαθητών που τελικά θα επιλέξουν το νέο πρόγραμμα, το οποίο είναι ξένο στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα και διδάσκεται στα αγγλικά. Η επιτυχία του πρώτου αυτού βήματος του IB στα δημόσια σχολεία θα εξαρτηθεί άμεσα από τη μαθητική συμμετοχή, καθώς και από την ικανότητα των σχολείων να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις πιστοποίησης και στελέχωσης.
Η προσφορά θέσεων στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια αποτελεί ισχυρό κίνητρο, αλλά η προσαρμογή των μαθητών σε ένα διαφορετικό σύστημα παραμένει πρόκληση.
Οι προκλήσεις και οι μελλοντικές προοπτικές
Με βάση το χρονοδιάγραμμα του Υπουργείου Παιδείας, η ανακοίνωση των λυκείων που θα λάβουν την πιστοποίηση για την οργάνωση του IB αναμένεται έως τον Μάιο του 2026. Ο αριθμός των μαθημάτων που θα διδαχθούν σε κάθε δημόσιο πρόγραμμα IB θα καθοριστεί από τις δηλώσεις ενδιαφέροντος των μαθητών.
Η συνεχής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών είναι κρίσιμη, με τον δεύτερο κύκλο επιμόρφωσης να ξεκινά άμεσα, διασφαλίζοντας την επάρκεια προσωπικού για την κάλυψη των αναγκών διδασκαλίας, ακόμη και σε περίπτωση έκτακτων αποχωρήσεων.
Η εισαγωγή του IB στα δημόσια σχολεία αποτελεί ένα τολμηρό βήμα που μπορεί να αναβαθμίσει σημαντικά το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Παρά τις αρχικές προκλήσεις, όπως η προσαρμογή σε ένα νέο πρόγραμμα και η διασφάλιση επαρκούς συμμετοχής, η πρωτοβουλία αυτή προσφέρει μια διεθνή προοπτική στους Έλληνες μαθητές και ενισχύει τις επιλογές τους για το μέλλον, συμβάλλοντας σε ένα πιο ανοιχτό και πολυδιάστατο εκπαιδευτικό περιβάλλον.