Οκτώ υπερσύγχρονες κάμερες με ενσωματωμένο AI chip αναμένεται να τοποθετηθούν πιλοτικά σε έξι σημεία στην Αττική και δύο στη Θεσσαλονίκη μέχρι τέλος Νοεμβρίου. Οι νέες κάμερες θα καταγράφουν αυτόματα παραβάσεις του ΚΟΚ, όπως υπέρβαση ορίου ταχύτητας, χρήση κινητού τηλεφώνου και μη χρήση ζώνης ή κράνους.
Η εισαγωγή του νέου ψηφιακού συστήματος οδικής ασφάλειας βρίσκεται σε εξέλιξη, αποτελώντας ένα πολύπλοκο εγχείρημα που στοχεύει στην ενίσχυση της συμμόρφωσης με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Η δοκιμαστική τοποθέτηση των πρώτων καμερών με τεχνητή νοημοσύνη σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, με τις Περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας να έχουν ήδη δώσει την έγκρισή τους.
Το νέο σύστημα οδικής ασφάλειας με τεχνητή νοημοσύνη
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», οκτώ υπερσύγχρονες κάμερες με ενσωματωμένο AI chip θα εγκατασταθούν πιλοτικά, έξι στην Αττική και δύο στη Θεσσαλονίκη, μέχρι το τέλος Νοεμβρίου. Αυτές οι κάμερες είναι σχεδιασμένες να καταγράφουν αυτόματα ένα ευρύ φάσμα παραβάσεων, συμπεριλαμβανομένων της υπέρβασης του ορίου ταχύτητας, της χρήσης κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, της μη χρήσης ζώνης ασφαλείας ή κράνους, καθώς και της παραβίασης κόκκινου σηματοδότη όπου αυτό προβλέπεται.
Οι έξι πιλοτικές κάμερες στην Αττική και τα σημεία τους
Η Τροχαία Αττικής επέλεξε συγκεκριμένα σημεία για την εγκατάσταση των έξι καμερών στην Αθήνα, καθώς σε αυτά έχει παρατηρηθεί επανειλημμένως επαναλαμβανόμενη παραβίαση των διατάξεων του ΚΟΚ, καθιστώντας τα σημεία άμεσης και αναγκαίας παρέμβασης. Τα σημεία αυτά είναι:
- Κάμερα Νο1: Φανάρι στο ύψος της πλατείας Συντάγματος, πριν από τη διασταύρωση Αμαλίας – Πανεπιστημίου (Βενιζέλου).
- Κάμερα Νο2: Φανάρι στη Μεσογείων, πριν από τη διασταύρωση με τη λεωφόρο Χαλανδρίου.
- Κάμερα Νο3: Φανάρι στη λεωφόρο Ποσειδώνος (προς Γλυφάδα), στη διακλάδωση με λεωφόρο Αλίμου.
- Κάμερα Νο4: Συγγρού, στην κατεύθυνση προς Αθήνα, στο ύψος της Νέας Σμύρνης.
- Κάμερα Νο5: Συγγρού, στην κατεύθυνση προς Αθήνα, στο ύψος της διακλάδωσης με τη λεωφόρο Χαροκόπου.
- Κάμερα Νο6: Συγγρού, στην κατεύθυνση προς Πειραιά, στο ύψος της Σκρα.
Οι κάμερες αυτές θα συμβάλουν στην αντιμετώπιση της κυκλοφοριακής συμφόρησης στην Αθήνα και θα συμπληρώσουν τα μέτρα που λαμβάνονται για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Η Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής αναμένεται να αξιοποιήσει τα δεδομένα για περαιτέρω παρεμβάσεις.
Πώς θα λειτουργούν οι ΑΙ κάμερες και ο ρόλος του ΟΔΥΣΕΑ
Σε αυτό το πρώτο πιλοτικό στάδιο, οι κάμερες θα εντοπίζουν τις παραβάσεις, αλλά οι κλήσεις δεν θα βεβαιώνονται άμεσα. Ο αρχικός στόχος είναι η τροφοδότηση και η «εκπαίδευση» του μοντέλου τεχνητής νοημοσύνης. Πηγές του υπουργείου Μεταφορών επισημαίνουν ότι το λογισμικό ΑΙ θα αναγνωρίζει την παράβαση και θα φωτογραφίζει το όχημα, χωρίς να κόβει αυτόματα κλήση.
Ο απώτερος στόχος είναι οι συγκεκριμένες κάμερες, καθώς και οι υπόλοιπες που θα εγκατασταθούν στην Αττική, να συνδεθούν με την Οδική Υπηρεσία Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας (ΟΔΥΣΕΑΣ). Ο ΟΔΥΣΕΑΣ θα αναλάβει την επίβλεψη των καμερών και τη βεβαίωση των κλήσεων, ενώ παράλληλα θα λειτουργήσει ως παρατηρητήριο οδικής ασφάλειας για παρεμβάσεις και ελέγχους.
Σε όλες τις περιπτώσεις, θα τοποθετηθούν διπλές κάμερες που θα καταγράφουν τόσο την μπροστινή όσο και την πίσω όψη των οχημάτων, με δυνατότητα εξακρίβωσης του οδηγού για την παράβαση.
Η επέκταση του δικτύου και οι μελλοντικοί στόχοι
Οι έξι κάμερες στην Αθήνα αποτελούν μόνο την αρχή. Η τοποθέτηση των συνολικά 388 καμερών που προβλέπονται για την Περιφέρεια Αττικής αναμένεται να ξεκινήσει τον Δεκέμβριο. Μακροπρόθεσμα, προβλέπεται η εγκατάσταση 2.000 σταθερών καμερών σε όλη τη χώρα για τον έλεγχο ερυθρού σηματοδότη, κατάληψης λεωφορειολωρίδας και υπέρβασης ορίου ταχύτητας.
Επιπλέον, θα ενταχθούν 500 κινητά συστήματα εντός λεωφορείων, ενισχύοντας περαιτέρω την οδική ασφάλεια και την επιτήρηση των παραβάσεων του ΚΟΚ.